Elk jaar organiseert CVO Groeipunt een aantal korte opleidingen in het studiegebied Bibliotheek, Archief en Documentatie. In november 2024 biedt het opnieuw de bijscholing Belevenisib aan.
De internationale conferentie Big Stuff, in oktober 2025, focust op de relatie tussen vaardigheden, kennis en kunde en machines. Presenteert u graag uw ervaring? Een voorstel indienen kan tot 1 november.
Op het programma deze zomer: de immer woekerende stapel boeken en resem interessante podcasts bemeesteren. Vandaag raden we u een podcast aan die uw aandacht meer dan verdient: ‘Classical Queers’ van Klara.
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media en FARO organiseren op 13 november een informatiedag die een antwoord biedt op al uw vragen over topstukken en voldoende ruimte laat voor netwerking en dialoog.
Bij Sunken Tower, gespecialiseerd in historisch speldesign, staat historisch erfgoed centraal in het spelontwerp. Dat erfgoed mag nog meer tot leven komen in gezelschapsspellen, om zowel het erfgoed- als het spelpubliek op nieuwe manieren te bereiken.
In 1999, dit jaar precies een kwarteeuw geleden, werden de eerste erkende musea bekendgemaakt. Tijd dus voor een terugblik. Wat betekent een kwaliteitslabel voor erkende musea, culturele archiefinstellingen en erfgoedbibliotheken?
Strips en graphic novels lijken zich uitstekend te lenen voor het vertolken van oorlogservaringen en de impact daarvan op het leven van mensen. De redactie van WO2 Onderzoek uitgelicht zocht uit waarom dat zo is.
Op 12 september organiseert FARO samen met Scivil, Histories en het AfricaMuseum, een netwerkdag over burgerwetenschap en erfgoed. Inschrijven kan vanaf nu.
Jonas Van Mulder (KADOC-KU Leuven) trok tijdens de Erfgoedweken naar De Wijnpers (Leuven) als Erfgoedklasbak. Het bood hem de kans om samen met jongeren na te denken over de waarde van artistieke reflecties op koloniaal erfgoed.
Op het Groot Onderhoud staan we stil bij het Cultuurpact en de relatie tot andere kaders, zoals de code van Goed Bestuur. Maar waar komt het Cultuurpact vandaan? En waarom ervaren cultuur- en erfgoedwerkers het als een probleem?