Tussen 21 april en 2 mei 2025 zijn ze er weer: de Erfgoedweken. In 2024 wisten zo'n 107 Erfgoedklasbakken samen meer dan 10.000 leerlingen warm te maken voor erfgoed(werk). Bent u er volgend jaar ook bij?
Wat willen jongeren bewaren voor de toekomst (en wat niet)? En hoe zorgen we ervoor dat we hun stem ook daadwerkelijk meenemen in beslissingen over de collecties in kwestie? Een bijeenkomst op 23 september zoekt het uit.
De internationale conferentie Big Stuff, in oktober 2025, focust op de relatie tussen vaardigheden, kennis en kunde en machines. Presenteert u graag uw ervaring? Een voorstel indienen kan tot 1 november.
In 2025 zet Krokuskriebels aan tot spelen! Want spelen kan en kent iedereen, jong en oud, ongeacht achtergrond. Wie speelt, ontmoet, beleeft, ontdekt, leert en groeit. Krokuskriebels nodigt families én musea uit om meer plek te geven aan (samen) spelen.
DEADLINE verlengd! ICOM lanceert een ICOM Award for Sustainable Development Practice in Museums. Dit initiatief wil museumprojecten i.v.m. de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen belonen.
Nooit eerder probeerden zoveel musea verbinding te maken met de samenleving. Allerminst een boude uitspraak maar een vaststelling, die in binnen- en buitenland wordt gemaakt. Nu ook door de Nederlandse Museumvereniging.
Organiseert u een activiteit voor Erfgoeddag 2025 en bent u benieuwd naar de spelinteresses van verschillende doelgroepen? Speelgoedmuseum Mechelen weet raad.
Onder het zeer actuele motto ‘Can we talk? Museums facing polarisation’ onderzoekt de Europese museumgemeenschap in november hoe musea polarisatie het hoofd kunnen bieden.
Strips en graphic novels lijken zich uitstekend te lenen voor het vertolken van oorlogservaringen en de impact daarvan op het leven van mensen. De redactie van WO2 Onderzoek uitgelicht zocht uit waarom dat zo is.
Bokrijk werkte mee aan een samenleestraject dat FARO met enkele erfgoedpartners realiseerde. Tijdens de Erfgoedweken trokken ze op pad naar OKAN- en Ligoklassen om samen het verhaal 'Een thuis voor Magda' te lezen.