Verbeter: hoe evalueert u vrijwilligers?
Een straf vrijwilligersbeleid geeft aandacht aan de zogenaamde '5 V’s'. Dat zijn de vijf fases die elke vrijwilliger in een organisatie doorloopt. Op deze pagina staan we stil bij de vierde V: het verbeteren van vrijwilligers.
Mag u vrijwilligers wel evalueren? Het antwoord luidt volmondig “ja”. Feedback en evaluatie zijn belangrijk, zowel voor de goede werking van uw organisatie als voor de motivatie van de vrijwilligers.
- In de praktijk spreken organisaties wel eerder van 'feedbackgesprekken' dan van 'evaluatiegesprekken', omdat dit laatste erg zwaar en formeel overkomt in het kader van een vrijwilligersbeleid.
- Feedback kan formeel gebeuren, in een gepland gesprek, of eerder informeel bij de koffiemachine. Hoe dan ook: geef van bij de start aan dat u feedback voorziet. Zo weten vrijwilligers waaraan ze zich kunnen verwachten. En uiteraard: sta ook zelf open voor feedback.
- Naast persoonlijke feedbackgesprekken kunt u ook met een groep vrijwilligers afgelopen activiteiten evalueren. Hoe hebben de vrijwilligers deze activiteiten ervaren?
- Als u toch een vrijwilliger moet evalueren: concentreer u eerder op hoe een activiteit verliep en hoe die aangepakt werd, niet op hoe die persoon is. Zeg dus niet: “Je bent niet stipt en daarom liep het mis”, maar vraag: “Kan je in de toekomst op tijd aankomen zodat er op tijd gestart kan worden?”.