Lerend Netwerk Hedendaags verzamelen van de cultuur van alledag | Sessie: participatief verzamelen met kinderen en jongeren

Tijdens deze sessie over participatief verzamelen met kinderen en jongeren van het Lerend Netwerk Hedendaags verzamelen van de cultuur van alledag hebben we het over vragen als: 

  • Waarom zouden we de stem van kinderen en/of jongeren betrekken bij het verzamelen van de cultuur van alledag?
  • Hoe bereiken we kinderen en/of jongeren? Wie betrekken we dan? Hoe zorgen we voor een diversiteit aan stemmen?
  • Welke methodieken kunnen we toepassen?
  • Hoe zien we de samenwerking met kinderen en jongeren op langere termijn?

Dit lerend netwerk staat open voor erfgoedwerkers die een collectie cultuur van het dagelijks leven beheren. U hebt ervaring met of vragen over participatief verzamelen met kinderen en jongeren. U bent bereid om eigen ervaringen te delen en om de nodige feedback te geven op de casus van andere deelnemers. En u staat open voor feedback van anderen.  

We gaan in gesprek met verschillende erfgoedwerkers, die hun inzichten en ervaringen delen:

  • Zoë van Ree is verzamelnetwerker bij Imagine IC. Deze erfgoedorganisatie werkt op een participatieve manier rond het collectieve geheugen van Amsterdam. In het bijzonder willen ze de eigen tijd verzamelen, bij voorkeur met alle mensen in de stad. Als verzamelnetwerker richt Zoë zich vooral op het jongerennetwerk dat Imagine IC uitbouwde. Tijdens deze bijeenkomst deelt ze haar ervaringen hierover. Ook gaat ze in op de methodiek van deep listening om de stem van jongeren volwaardig aan bod te laten komen.
  • Geert Souvereyns, conservator Musea Brugge, leidt ons in bij de (voorbereidingen van de) tentoonstelling Kinderen van toen. Deze tentoonstelling vormt voor Musea Brugge de aanleiding tot participatief verzamelen over de kindertijd. We gaan in gesprek over enkele uitdagingen die zich hierbij stellen.
  • Leen Beyers, coördinator curatorenteam en Madelon Gilaude, coördinator jongerenwerking van het MAS doen hun visie op het betrekken van jongeren bij het verzamelen van de collectie uit de doeken, en ontvouwen ook hun eerste plannen. Ook hierover wisselen we met de groep van gedachten.

De gesprekken in de namiddag verlopen aan de hand van de methodiek van intervisie. Daarbij wordt verwacht dat alle deelnemers aan het lerend netwerk actief bijdragen in het gesprek. 

Programma

10.00 uur: Welkom en intro | Geert Souvereyns, conservator Musea Brugge

10.15 uur: Toelichting door en gesprek met Zoë van Ree, verzamelnetwerker Imagine IC

12.00 uur: Lunch

13.00 uur: Wandeling naar het Volkskundemuseum Brugge

13.30 uur: Bezoek aan de tentoonstelling (in opbouw) Kinderen van toen en toelichting door Geert Souvereyns

14.15 uur: Intervisie case ‘Kinderen van toen’, ingeleid door Geert Souvereyns, Musea Brugge

15.15 uur: Intervisie case ‘Participatief verzamelen met jongeren’, ingeleid door Leen Beyers, MAS

16.15 uur: Afronding en vooruitblik, met mogelijkheid tot napraten of bezoek Volkskundemuseum 

Deze collegagroep vindt plaats op twee locaties in Brugge. In de voormiddag spreken we af in het Arentshuis. Na de lunch wandelen we naar het Volkskundemuseum.

Deze bijeenkomst is de tweede bijeenkomst van dit lerend netwerk. De vorige bijeenkomst vond plaats op 7 mei 2024 in Openluchtmuseum Bokrijk. Als u er toen niet bij was, kunt u alsnog aansluiten bij deze bijeenkomst. In totaal worden er vier bijeenkomsten door dit lerend netwerk georganiseerd.

Lerend netwerk? Wat en hoe

Dit lerend netwerk komt enkele keren bijeen in 2024 en 2025. Elke sessie behandelt een verschillend thema. Thema’s die aan bod komen zijn:  

  • participatief verzamelen;
  • de stem van kinderen en jongeren verzamelen;
  • digitale cultuur verzamelen; 
  • immaterieel erfgoed verzamelen;
  • afstemmen en samenwerken omtrent collectieprofielen. 

In dit lerend netwerk bent u zelf mee aan zet. Dat kan op verschillende manieren: 

  • U organiseert mee een van deze sessies; 
  • en/of u voorziet de locatie; 
  • en/of u brengt een eigen case in; 
  • en/of u werkt actief mee tijdens de bijeenkomsten. 

Voor deze sessie schrijft u in via het formulier. Daarna ontvangt u per mail ook de uitnodiging voor de volgende sessies. 

Type

Lerend netwerk: hier werkt u  gedurende langere tijd samen met collega's aan een nieuwe praktijk, onder onze begeleiding. U stuurt, organiseert en creëert samen.

Tarieven

  • Het standaardtarief voor deze vorming is 45 euro.
  • Het kortingstarief voor deze vorming is 30 euro en geldt voor organisaties en verenigingen in de erfgoedsector en voltijdse studenten.
  • Werkzoekenden en personen in een kwetsbare sociaaleconomische positie kunnen via de organisator van de vorming een sociaal tarief aanvragen.
  • Meer info over onze tarieven vindt u in onze algemene voorwaarden.
Inschrijven
Facturatiegegevens
Op zoek naar nieuwe horizonten en experiment? Dit aanbod maakt het mogelijk.  Samen met collega’s werkt u aan  innovatie. U test nieuwe tools uit of ontwikkelt nieuwe toepassingen voor erfgoedland.  

Praktische info

Begindatum
Locatie
Arentshuis, Dijver 16, 8000 Brugge (voormiddag) en Volkskundemuseum, Balstraat 43, 8000 Brugge (namiddag)
Prijs
45 euro (standaard)
30 euro (sector en studenten)
Deelnemers
Max. 30 deelnemers
Meer info

Inschrijven kan via onderstaand formulier.

Heeft u specifieke wensen of noden om uw deelname mogelijk te maken? Contacteer dan de contactpersoon van deze vorming.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon
Adviseur participatie | educatie
T
02 213 10 71

Elders op FARO

Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...
Op 12 september organiseert FARO samen met Scivil, Histories en het AfricaMuseum, een netwerkdag over burgerwetenschap en erfgoed. Inschrijven kan ...
Tijdens een internationale conferentie, meegeorganiseerd door FARO, werden de aanbevelingen gepresenteerd aan beleidsmakers van regionaal, nationaal en Europees niveau.