Startdag Erfgoedklasbakken: een terugblik
Op 10 november verkende een team Erfgoedklasbakken allerlei manieren om hun klasavontuur te verrijken. De nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen, (erfgoed)objecten meenemen naar de klas en er iets mee doen, uw activiteit helder en wervend omschrijven ... deze startdag bezorgde ons veel inspiratie. Hebt u dit moment gemist en pikt u graag nog wat tips mee om uit te proberen tijdens de Erfgoedweken 2024? Of frist u uw geheugen graag nog even op? Lees dan zeker verder.
Wat kunnen erfgoedwerkers leren van een filosoof?
Inge Duytschaever gaf het startsein voor deze dag. Inge is filosofe, docente aan de lerarenopleiding van Odisee en Howest en kersvers publieksmedewerker bij FelixArt.
De kracht van object learning
Object learning zorgt er al snel voor dat leerlingen zich meer betrokken voelen bij uw erfgoedverhaal en daar speelde ook Lisa Bracke van Erfgoedcel Brugge op in. Ze deelde veel praktische tips en ervaringen die ze opdeed in het werken met erfgoedkoffers.
Focus lag hier sterk op de tactiliteit als meerwaarde. U kunt natuurlijk heel wat tonen met foto’s (bv. in een PowerPoint) maar als leerlingen dingen kunnen vastpakken, dan hebben ze algauw een beter idee van texturen, dimensies en volume. Onderzoek toont aan dat hoe meer zintuigen worden aangesproken, hoe makkelijker iemand informatie kan vasthouden. Dan worden immers meer delen in de hersenen aangesproken.
Net daarom zet Erfgoedcel Brugge sterk in op fysieke erfgoedobjecten bij reminiscentie bij ouderen. Het besef groeide dat deze aanpak even sterk kan werken in een onderwijssetting en zo bereiken deze koffers nu ook jong en oud – vaak ook samen, in een intergenerationele aanpak. De vele concrete voorbeelden van Erfgoedcel Brugge kunnen ongetwijfeld inspirerend werken, zoals de mijmerdozen en de huiselijke hoekjes.
Tip: Erfgoedcel Brugge plaatste enkele uitleenbare items zoals de alaambak ook op Erfgoedwijs, deelsite van Klascement, zodat leerkrachten zelf aan de slag kunnen met deze koffers in de klas.
Erfgoed in kinderhanden? Hoe speelt u op veilig?
Naar scholen trekken = muren naar beneden halen
Nadia Verbeeck, hoofd Communicatie en Publiekswerking bij KVS Brussel, vertelde hoe ook zij hun schouwburg verlaten. In de klas onderzoeken ze hoe ze hun ‘ivoren toren’ in vraag kunnen stellen. Zo willen ze nog meer evolueren tot een echt Brussels stadstheater voor alle Brusselaars. Het statige gebouw en de veronderstelling dat theater ‘moeilijk’ en ‘saai’ is bezorgden KVS een imagoprobleem dat niet zo makkelijk te deconstrueren valt. Met slam poets als Lizette Ma Neza willen ze in de klas leerlingen bewust maken van het feit dat iedereen een verhaal te vertellen heeft.
Last but not least: heldere en wervende communicatie
Uw klasbakactiviteit kreeg al vorm en u hebt een idee hoe u het gaat aanpakken? Dan is het tijd voor registratie. Dat doet u best voor 27 november, zo kunt u mee genieten van de communicatie en promotie die we in december opstarten. Elien Doesselaere, communicatiemanager bij FARO, oefende samen met de deelnemers hoe ze voor die registratie een overtuigende tekst kunnen opstellen. De tips die deelnemers daar meekregen, leest u in deze blog.
Vergeet ook niet om voor de start van de Erfgoedweken contact op te nemen met de leerkracht(en). Gaat u op voorhand al eens een bezoekje brengen in de lerarenkamer of belt u simpelweg even? Zo zorgt u ervoor dat u alles goed kan afstemmen voor uw klasbakuurtje. Hebt u een beamer of geluidsinstallatie nodig? Hoe laat wordt u verwacht en waar juist? Maar ook: welke afpsraken maken jullie rond klasmanagement? Dat zijn een aantal voorbeelden van de praktische en didactische vragen die u misschien heeft. FARO stelde samen met Dagelijks Leren een uitvoerige checklist op zodat u zeker niets vergeet. Neem deze lijst op voorhand eens door, markeer wat u zeker wil weten en leg het document bij u wanneer u in gesprek gaat met de leerkracht. Zo mag u er zeker van zijn dat u goed voorbereid bent voor uw schoolavonturen als Erfgoedklasbak! Break a leg!
We horen graag meer over uw wilde plannen!
Hebt u uw activiteit geregistreerd en hoopt u dat ze door zoveel mogelijk scholen wordt opgepikt? Of mogen we uw aanbod ook in de kijker zetten om anderen in de erfgoedsector te inspireren? Breng FARO zeker op de hoogte: zo helpt u ons de parels te vinden die we mee in de kijker zetten. Mail eva.begine@faro.be.
Foto's: Startdag Erfgoedklasbakken 2023 © FARO / Verwondering creëren met filosofe Inge Duytschaever © Inge Duytschaever / Lisa Bracke transformeerde haar digitale klaslokaal voor haar sessie op de startdag naar een erfgoedrijke omgeving in het thema van 11 november © Erfgoedcel Brugge / Mijmerdozen © Erfgoedcel Brugge / Vondsten(f)luisteraars © Raakvlak