Reminder: registreer tijdig uw activiteiten voor de Erfgoedweken!

Erfgoedklasbak Roel Daenen in actie tijdens Erfgoedweken 2023 © FARO, fotograaf: Dries Theuwissen

27 november is de (zachte) deadline om activiteiten voor de Erfgoedweken te registreren. Deed u dit nog niet? Dan kan u hier lezen waarom en hoe u dat vlot in orde brengt.

Het volledige aanbod van Erfgoedweekactiviteiten verschijnt op Cultuurkuur, het platform waar onderwijsprofessionals het aanbod kunnen verkennen. Daarvoor moet u uw activiteit wel registreren via inschrijven.erfgoeddag.be. Klik vervolgens op het inschrijvingsformulier voor de Erfgoedweek

Registreert u voor de eerste keer een activiteit voor Erfgoedweken?

Dan maakt u best eerst een ID aan. Zo krijgt u een eigen organisatiepagina op het onderwijsplatform Cultuurkuur. Alle activiteiten die u aanbiedt worden hier samen getoond, en zo kunnen leerkrachten uw huis nog ruimer leren kennen. U maakt die ID hier aan. Zorg er zeker voor dat u een afbeelding van uw organisatie of logo bij de hand hebt. Vindt u dit een overbodige of al te complexe tussenstap, dan kan u in het inschrijvingsformulier de ID van FARO laten staan.

Registreer uw activiteit vlot met deze richtlijnen

Formulieren invullen is voor niemand een favoriete tijdsbesteding. Gelukkig kan registratie vlot − in een kwartiertje − gebeuren als u volgende zaken meteen bij de hand hebt:

  • een dynamische foto die uw activiteit goed in beeld brengt. U weet het wel: liefst eentje met lachende mensen die bezig zijn met uw erfgoedobjecten of -verhalen. Beschikt u zelf niet over eigen fotomateriaal, dan kan u ook zoeken bij stocksites zoals Pexels, Unsplash of Genderspectrum. Generieke beelden spreken doorgaans minder aan maar met wat geluk vindt u wel iets geschikt.
  • een wervende en heldere tekst waarin u uw activiteit omschrijft in maximum 1.000 tekens. U hoeft hiervoor niet van naaldje tot draadje te vertellen wat er allemaal zal gebeuren, maar u moet de leerkracht natuurlijk wel overtuigen van de relevantie van uw activiteit.

Tips voor een wervende omschrijving van uw activiteit

Op de Startdag voor Erfgoedklasbakken oefenden we al samen met communicatiemanager Elien Doesselaere. De tips die deelnemers in die sessie verzamelden, zetten we hier graag nog eens op een rijtje.

© FARO
  • Schrijf vanuit het ontvangerperspectief: wat is de meerwaarde voor een klas? Wat voor u meteen interessant klinkt, is dat niet vanzelfsprekend voor een ander. Misschien hebben ze iets meer omkadering of argumenten nodig om te ontdekken waarom ze uw verhaal niet mogen missen. Neem dus even de tijd en zeg niet alleen dat uw aanbod uniek is maar verwoord ook waarom.
  • Vertel niet alleen waarover uw klasbakactiviteit zal gaan (thema), maar geef ook mee hoe u hierrond gaat werken (werkvormen). Wordt het een actieve workshop waarbij leerlingen debatteren of creatief aan de slag gaan of kiest u eerder voor een vertelling of presentatie? Dat weet de leerkracht best op voorhand zodat er geen verkeerde verwachtingen gecreëerd worden.
  • Maak waar mogelijk een link met de leefwereld van uw doelpubliek. Waar vinden zij aansluiting bij uw verhaal? Dat ligt niet altijd voor de hand, maar ook een onverwachte link kan aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan M Leuven, dat de Vlaamse meester en beeldenmaker Dieric Bouts vergelijkt met de beeldenmakers van vandaag zoals sportfotografen en filmmakers. Landschappen van Star Wars staan onverwacht naast die van de renaissancekunstenaar, maar ... het werkt wel!

En tot slot ook enkele talige tips:

  • Schrijf zoals u spreekt, in de tegenwoordige tijd. Vermijd vakjargon of afkortingen.
  • Wissel af tussen korte en lange zinnen, en gooi er gerust ook een vraag tussen. Die maakt nieuwsgierig en nodigt uit tot (klas)onderzoek.
  • Gebruik activerende en concrete werkwoorden en schrap wat weinig toevoegt zoals ‘zullen’, ‘kunnen’, ‘willen’ en ‘gaan’. Waarom geen zintuiglijke ervaringen als ‘proef’ of ‘luister’? Of focus op ontdekken met werkwoorden als ‘onderzoek’, ‘vergelijk’ of ‘bespreek’.

Waarom nu al registreren?

Activiteiten in de Erfgoedweken zijn gericht op onderwijs. Leerkrachten moeten de tijd krijgen om het aanbod te verkennen op Cultuurkuur en om duidelijke afspraken te maken met zowel het schoolbestuur als de erfgoedorganisatie.

Veel onderwijsmensen reserveren een viparrangement of Erfgoedklasbak liefst ruimschoots op voorhand. Daarom vervolgt FARO de nationale communicatie na de eerste ‘save the date’ graag in december. Via nieuwsbrieven en gerichte mails inspireren we met een rijk activiteitenaanbod. We zetten daarbij steeds enkele voorbeelden (uit diverse regio’s en van diverse organisaties) in de kijker om leerkrachten goed te tonen wat de mogelijkheden zijn. Wil u meesurfen op deze communicatiestroom om nog meer scholen aan te trekken? Dan registreert u dus best tijdig.

Wij horen graag van u!

Ongetwijfeld vindt u dat uw aanbod alle aandacht verdient. Breng FARO gerust op de hoogte van uw unieke of verrassende viparrangement of Erfgoedklasbakformule als u graag een prominente plek krijgt in deze onderwijscommunicatie. Mail eva.begine@faro.be en help haar zo de parels in het aanbod op te lijsten.

Uiteraard is het daarnaast ook belangrijk om uw lokale of regionale coördinator goed te betrekken bij uw plannen: ook zij zorgen voor de verspreiding van uw aanbod. Spreek als organisator van een Erfgoedweekactiviteit zeker ook uw eigen onderwijscontacten aan. Zo bereiken we samen de onderwijswereld.

 

Foto: Erfgoedklasbak Roel Daenen in actie tijdens Erfgoedweken 2023 © FARO, fotograaf: Dries Theuwissen

eva.begine