Digitaal in een, twee, drie?

De schilder: detail uit campagnebeeld Erfgoeddag 2021

Het blijven spannende tijden voor evenementen. Omdat de pandemie kwistig met vragen en twijfels blijft strooien, biedt 'Erfgoed in de praktijk' in de driedelige vormingsreeks ‘Let’s get Digital’ een aantal praktisch hulpmiddelen en inzichten. Zo kunt u, als organisator, veilige digitale alternatieven voorzien.

Eind februari vond een eerste online bijeenkomst plaats. Robby Goovaerts trapte af en vertelde over de digitale initiatieven van Davidsfonds Putte. Wetenschappelijk medewerker Birgit Ampe had het over de digitale plannen van de Openbare Bibliotheek Brugge tijdens de komende Erfgoeddag en Odette Peterink, publieksmedewerker Museum Plantin-Moretus, vertelde over het Dodobord dat het museum lanceerde tijdens de recente Krokuskriebels-week.

Wat leerden we uit de eerste sessie?

Zoals uit de bijdragen bleek, is het digitale verhaal er eentje van vallen opstaan, uitproberen, vooraf testen en durven. De sessie zat vol tips en tricks, waarvan we u er enkele meegeven:

  • Dikwijls trekken digitale initiatieven andere en nieuwe mensen aan. Digitaal is soms ook synoniem voor drempelverlagend.
  • Test vooraf altijd uw digitale idee uit. Zo is het duidelijk wat werkt en wat nog bijgeschaafd moet worden.
  • Sommige mensen zijn niet vertrouwd met het digitale verhaal: hou dit in het achterhoofd als u digitale activiteiten organiseert. 
  • Digitale alternatieven die op gelijk welk moment gespeeld kunnen worden, liggen moeilijker in de markt.

We willen de sprekers bedanken voor hun input en het delen van ervaringen. Wie alles nog eens rustig wil nalezen, vindt hier:

Hoe zet ik mijn erfgoedactiviteit digitaal in de kijker?

De volgende sessie in de reeks ‘Let’s get Digital’ vindt plaats op 23 maart 2021 en gaat over hoe u uw erfgoedactiviteit(en) digitaal in de kijker kunt zetten. Partner I Like Media geeft u die dag tips & tricks over digitale communicatie. Schrijf hier in voor deze vorming.

tine vandezande