Erfgoed en onderwijs: zo bent u weer mee

Erfgoedweek bij Amsab-ISG © FARO, fotograaf: Dries Theuwissen

Er beweegt veel in het onderwijs. En al zijn het doorgaans veeleer de (grote) uitdagingen die de aandacht wegkapen − zoals heel recent het onderzoek over de daling van het leesniveau van kinderen − zijn er ook nog heel wat andere ontwikkelingen die de moeite waard zijn om dieper op in te gaan. Dat doen we dan ook tijdens de Terugkomdag Erfgoedweek op 2 juni.

Vanzelfsprekend blikken we tijdens die 'terugkom'-dag eerst terug op de voorbije Erfgoedweek. Hét hoofddoel van die week? Leerkrachten samen met hun leerlingen van cultureel erfgoed laten proeven. Hiertoe trokken heel wat erfgoedmedewerkers als Erfgoedklasbak naar diverse scholen verspreid over Vlaanderen en Brussel. Wat zijn hun ervaringen? Mogen we opnieuw van een succes spreken? We zoeken het samen uit aan de hand van de evaluaties die FARO uitvoerde, en gaan het gesprek aan met de Erfgoedklasbakken zelf.

Maar om weer helemaal ‘mee’ te zijn met een aantal ontwikkelingen en praktijken in het onderwijs, zoomen we toch ook weer uit, en laten we ons inspireren in onze educatieve missie:  

  • Peter Marnef, leerkracht van het vierde leerjaar van het Sint-Lievenscollege in Antwerpen, geeft een eigenzinnige blik op hoe hij cultuur in de klas brengt. We kijken mee vanuit zijn perspectief als leerkracht: waarom vindt hij dit zo belangrijk? En welke argumenten kunnen we in zijn verhaal ontdekken om in de toekomst nóg beter te kunnen inzetten op erfgoed en onderwijs?
     
  • Els Vinckx en Sarina Wijnen (GO! A-Maze innovatief secundair onderwijs en Hogeschool PXL) laten ons meekijken in het reilen en zeilen van het secundair onderwijs. Wat kunnen de sleutelcompetenties betekenen voor onze educatieve praktijk? Hoe wordt het platform Smartschool ingezet? En hoe kunnen leerkrachten (en wij) omgaan met de canon van Vlaanderen die zo actief naar hen wordt gepromoot?
     
  • Educatieve uitgeverijen hebben een sterke voet tussen de onderwijsdeur: leerkrachten bereiden hun lessen en inhoud voor aan de hand van wat deze uitgeverijen aanbieden. Maar hoe bepaalt een educatieve uitgeverij de inhoud en methoden van haar materialen? Medewerkers van Uitgeverij Digitale Methode geven ons een inkijk in hun werking. Vervolgens gaan we met hen in gesprek over content die we vanuit de erfgoedsector aan uitgeverijen kunnen aanreiken.
     
  • Ook de erfgoedsector ontwikkelt ontzettend veel lespakketten of leermaterialen die leerkrachten kant en klaar kunnen gebruiken in zowel het lager als het secundair onderwijs. Maar heel vaak bereiken die initiatieven hun  doel niet helemaal omdat leraren het materiaal niet vinden. Daar brengt Erfgoedwijs.be verandering in. Deze website is een deelsite van KlasCement.net, dé portaalsite voor leerkrachten die zoeken naar lesmateriaal. We bekijken de meerwaarde ervan en tonen u hoe u zelf materialen kunt invoeren.

Het wordt ongetwijfeld een boeiende dag. Bent u er ook bij? Schrijf u dan zeker in en laat uw stem horen! Alle informatie over de Terugkomdag Erfgoedweek op 2 juni, en over hoe u kunt inschrijven vindt u hier.

Foto: Erfgoedweek bij Amsab-ISG © FARO, fotograaf: Dries Theuwissen

Hildegarde Van Genechten
erfgoedweek
erfgoedklasbak
onderwijs
erfgoeddag
Studiedag