Sluit u ook aan bij het team van Erfgoedklasbakken?
Outreach tot in het klaslokaal: lijkt het u een spannend avontuur of bent u toch niet zo zeker? Ontdek in deze blog alle argumenten waarom u die comfortzone toch eens best verlaat en vooral, hoe vele Erfgoedklasbakken u al voorgingen.
Save the date: startdag 10 november
Samen staan we sterk! U staat er niet alleen voor om dit experiment vorm te geven. Op 10 november ontvangen we u graag bij FARO in Brussel om samen te brainstormen en om inspiratie te verzamelen. Binnenkort vindt u de startdag terug in de FARO-kalender en kunt u zich inschrijven. Blijft u graag op de hoogte, ook als u niet aanwezig kunt zijn? Mail eva.begine@faro.be en we zorgen ervoor dat u niets mist in aanloop naar de Erfgoedweken 2024.
Twijfelt u toch nog? Enkele argumenten op een rij:
Wat levert het op voor mezelf of voor mijn erfgoedorganisatie?
Wat levert het op voor de leerling en leerkracht?
Hoe gaat u verder na de startdag?
Gluren bij de buren
FARO capteerde een aantal klasbezoeken van Erfgoedklasbakken die ongetwijfeld inspirerend kunnen werken. Wat leert u van Wouter Sinaeve, Katrijn D’hamers, Bert Watteeuw of Sophie Gyselinck, Erfgoedklasbakken van het eerste uur?
Wouter Sinaeve (Yper Museum) trok in 2023 naar De Bron in Tielt en gaf er de workshop ‘Het bewaren waard’ aan een diverse groep leerlingen in het kader van een Erasmus+ project. Hij liet leerlingen nadenken over de waarde van kunstvoorwerpen, klein en groot. Hoe beslist een museum welke stukken wel en niet in een expo komen?
Katrijn D’hamers is bij FARO adviseur participatie en diversiteit. Ze liet leerlingen van het vijfde middelbaar nadenken over inclusieve taal aan de hand van erfgoedverhalen.
Directeur van het Rubenshuis, Bert Watteeuw nam de estheticales van Stijn Houtman over en vertelde over het leven van Rubens.
En Sophie Gyselinck van ADVN - archief voor nationale bewegingen- organiseerde een les over propagandatechnieken. Aan de hand van origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches zette ze de leerlingen aan het denken over de vraag hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen.
Foto's: © FARO door Dries Theuwissen, © Erfgoedcel Leuven - An Minnen en © FARO