KADOC toont diverse werking met vier Erfgoedklasbakken
Maar liefst vier KADOC-medewerkers stelden zich kandidaat om tijdens de Erfgoeddag-week les te geven in het secundair onderwijs. Zo tonen ze de diversiteit van hun organisatie en werk. Laat ook u zich inspireren door hun voorbeeld?
Erfgoededucatie in secundaire scholen is niet altijd even evident. Uurroosters met lessen van 50 minuten maken het voor vakleerkrachten moeilijk om buiten de lijnen van hun lesuur te kleuren. Naar een museum, archief of andere erfgoedplek trekken, is dan vaak geen optie. Met hun deelname aan het Erfgoedklasbak-initiatief hopen de medewerkers van KADOC-KU Leuven alvast meer door te dringen in dit systeem, nieuwe contacten te leggen en samenwerkingsverbanden te smeden.
Er komen bij KADOC al wel secundaire scholen over de vloer om te werken met concreet erfgoed. Leerkrachten geven aan over welke thematiek ze willen werken, waarna KADOC-medewerkers hen helpen een keuze te maken uit het ruime bronnenaanbod. Die hulp en expertise bij het vinden van interessant materiaal wordt door leerkrachten erg gewaardeerd. Zo was er een leerkracht godsdienst die wilde werken rond de geschiedenis van religie (en de religieuze ervaring) in onze samenleving. KADOC zorgde er vervolgens voor dat de leerlingen het erfgoed, zoals een catechismus en een reeks processievaandels ook daadwerkelijk konden bekijken en vastnemen.
Ook wanneer leerkrachten willen focussen op historisch onderzoek dat aansluit bij de actualiteit of de leefwereld van jongeren, kan KADOC een selectie van mooi (beeld)materiaal opstellen rond thema’s als verkiezingen, jeugdbewegingen, vrouwenemancipatie en meer. Studenten uit de lerarenopleiding van Thomas More konden op deze manier ook al werken met originele stukken bij een opdracht over de verschillende ideologieën van de 19e en 20e eeuw.
Tijdens de Erfgoeddag-week maakt KADOC de omgekeerde beweging en trekt het naar de klassen om een lesuur over te nemen van leerkrachten. Wie zijn deze vier KADOC-medewerkers?
- Roeland Hermans werkt bij de afdeling communicatie, creatie en participatie. Hij is de initiatiefnemer voor de KADOC-deelname aan Erfgoeddag-week.
- Jonas Van Mulder werkt bij dezelfde afdeling en schrijft als redacteur mee aan het tijdschrift Koorts. Jonas focust ook op gedeeld erfgoed, met archiefmateriaal dat internationaal relevant is.
- Thomas Peeters werkt bij de afdeling behoud en beheer en focust vooral op audiovisueel erfgoed, met een project rond archivering van sociale media.
- Bieke Van Camp werkt bij de afdeling dienstverlening en expertisedeling en focust op religieuze diversiteit. Zij werkt mee aan de voorbereiding van een tentoonstelling over vrijmetselarij.
De vier KADOC-collega's vertrekken voor hun lesbijdrages vaak van eerdere onderzoeken of soms zelfs van eerdere educatieve projecten.
De vier klasbakken van KADOC zijn ervan overtuigd dat het format voor deze lessen geen lezing mag zijn. Allemaal gaan ze dus op zoek naar activerende werkvormen. Ook zijn ze op zoek naar wat ze kunnen realiseren in een lesuur van 50 minuten, iets waar wel meer klasbakken mee worstelen. FARO verzorgt samen met OETANG een interessante (en gratis) vorming waar u terechtkan met al uw vragen over werkvormen, lesopbouw (en veel meer). Trekt u ook als Erfgoedklasbak naar de scholen en hebt u interesse in deze vorming? Registreer u hier om deel te nemen. Op deze manier bereidt u het klasbakuurtje voor in februari en maart, met professionele begeleiding.
Geraakte u geïnspireerd door de ideeën van KADOC en wil u zelf als Erfgoedklasbak naar de klas trekken? Registreer uw activiteit dan voor 14 januari via deze link. Met deze video tutorial begeleiden we u doorheen de registratie. Liever op papier? Vul dan dit formulier in en stuur het op naar Michelle of Eva.
Op deze manier is er voldoende tijd om leerkrachten te contacteren die rond uw thema willen werken. We herhalen ook de digitale startsessie voor Erfgoedklasbakken op 20 januari. Daar kunt u terecht voor meer informatie over dit traject, en we wisselen er ook graag de eerste ideeën en suggesties uit. Schrijf u hier in voor dit startmoment.
Geraakte u als leerkracht geboeid door de verhalen van Roeland, Thomas, Jonas en Bieke? Registreer u dan hier om deze (of andere) Erfgoedklasbakken in uw les te kunnen ontvangen. Doe dat liefst voor 14 januari, dan kunnen lokale coördinatoren contact met u opnemen om verder concrete afspraken te maken. Er is ook een aanbod van Erfgoedklasbakken voor de lagere school.
Foto's: © KADOC-KU Leuven // Tekening uit Koorts © Eva Lynen