Het project verkent raakvlakken tussen collecties van Musea Brugge, het Stadsarchief Brugge en de Openbare Bibliotheek Brugge door middel van registratie, digitalisatie en ontsluiting van 19e- en 20e-eeuws werk op papier. De expertise van het brede publiek en van Bruggelingen in het bijzonder wordt aangewend om Brugse stadsgezichten te herkennen en te duiden via een crowdsourcingsproject. Uiteindelijk worden de (verrijkte) data klaargemaakt om als open data beschikbaar gemaakt worden.

Met ‘Namen in het landschap’ lanceert het Passchendaele Museum een nieuw onderzoeksproject. De focus ligt op Canadese militairen, die vermist werden tijdens de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen. Het museum kon aan de hand van originele Canadese bronnen 1.413 van de 6.928 Canadezen, wier namen op de Menenpoort staan, opnieuw een tastbare plaats in het landschap geven.

I. Het project

In België staan meer dan 102.000 namen uit het voormalige Britse Rijk op vermistenmonumenten, doorgaans in Vlaanderen. Op het grootste van die monumenten, de Menenpoort in Ieper, zijn dat meer dan 54.000

In de jaren 1990 werd het tekeningenfonds van de Brugse academie overgebracht naar Musea Brugge. Het gaat om een omvangrijke verzameling werk op papier getekend door leerlingen uit de architectuur- en figuurklassen van de Brugse academie. De oudste tekeningen dateren uit 1757; de recentste dateren uit de 20e eeuw.     

Met het project Leerling-Meester werden de figuurtekeningen uit de jaren waarin de zogenaamde ‘jointe’ (bestuursraad van de academie) actief was, onder de loep genomen. De ‘jointe’ werd opgericht na een brand in de academiegebouwen in 1755 en pas 135 jaar later, in 1892

Het project Soldatenlaarzen en kauwgom loopt van januari 2011 tot 30 april 2013 en is de eerste samenwerking van de projectvereniging Erfgoed Limburgse Kempen. Het project fungeert als testcase voor de samenwerking tussen de tien deelnemende gemeenten op het vlak van erfgoed en geldt als aanloop naar het aanvragen en afsluiten van een erfgoedconvenant. Bedoeling is om de regio als een geheel in de kijker te plaatsen.

Het project behandelt het globaliseringserfgoed van de Tweede Wereldoorlog in de Limburgse Kempen. Dit erfgoed is ontstaan tijdens en na de Tweede Wereldoorlog door buitenlandse

In 2016 vierde TAZ (Theater aan Zee) haar 20-jarig bestaan. Naar aanleiding hiervan ontwikkelde het Oostendse kunstenfestival een online tentoonstelling – ertazeens.be – om zo het verleden toegankelijk te maken voor het brede publiek, maar ook voor onderzoekers, medewerkers, studenten, journalisten, mensen uit de podiumkunsten- en erfgoedsector ... Ertazeens loodst de bezoeker door 20 jaar TAZ, via verschillende invalshoeken en diverse parcours.

Sinds de allereerste editie in 1997 heeft Theater Aan Zee heel wat watertjes doorzwommen. Het festival dat founding fathers Marc Lybaert, Dries

Het project ‘Gastvrij Vlaanderen?’ (projecttitel) is een erfgoedproject over het onthaal van vluchtelingen door het middenveld in Vlaanderen en Brussel. De doelstellingen van dit project zijn:

  • Opsporen, analyseren vanuit de gangbare maatschappelijke en historische context, en in bewaring brengen of borgen van allerlei vormen van erfgoed bij relevante instellingen en archieven.
  • Expertise aan het Vlaamse erfgoedveld doorgeven in verband met het gebruik van het culturele erfgoed van de vluchtelingenbeweging.
  • Uitbouw van netwerken binnen de erfgoedsector en de vluchtelingenbeweging waarbinnen een

Het project

Gezelle correspondeerde met 200 vrouwen, van barones tot fabrieksmeisje, van biechteling tot familielid. Via participatie met een enthousiaste groep vrijwilligers realiseert het project een online brieveneditie van de boeiende egodocumenten, samen met de digitalisering van de correspondentie en alle door Gezelle verknipte brieffragmenten. Het project werkt zo mee om de gender gap te dichten. We dragen ook bij aan maatschappelijke betrokkenheid door gegevens op te nemen op Wikipedia en Wikidata, met als doel ook daar de genderkloof te verkleinen. In het Gezellejaar 2024 brengen een

Met het project Increased Contextualisation of Humanist Intangible Cultural Heritage (ICHICH). Naar een verhoogde toegankelijkheid van digitale tijdschriften wilde CAVA, na afloop van het project Contested Content, een tweede grote stap zetten in het toegankelijker maken van zijn vrijzinnig humanistische tijdschriftencollectie. Een digitaal doorzoekbare tijdschriftencollectie biedt namelijk ongeziene kansen voor CAVA’s erfgoedwerking en voor het onderzoek naar de vrijzinnig humanistische levensbeschouwing en aanverwante thema’s.  

Om die toegankelijkheid te realiseren, zette CAVA binnen dit

Fase II van dit driefasige inventarisatieproject was voorzien voor de inventarisatie en registratie van de ca. 5.000 reserveonderdelen van de historische rijtuigen in de collectie (trams en autobussen), bewaard in Weelde. META stond, als enige erfgoedinstelling in België en buurlanden die een collectie wisselstukken voor rollend materieel beheert, van meet af voor een grote uitdaging.

In tegenstelling tot de inventarisatiefase I, waarin de collectie trams en autobussen en museale objecten werd geïnventariseerd en geregistreerd, was fase II uitsluitend gericht op de interne gebruikers

Gebruiksbeperkingen en een tekort aan goede rechtenmetadata belemmeren nog te vaak de online toegang en het vrij hergebruik van digitale culturele content. Met dit project wil meemoo culturele organisaties handvaten aanreiken om bewuster om te gaan met rechten en gebruiksbeperkingen op culturele content. Zo kunnen ze rechten en beperkingen correct identificeren, en online toegang en hergebruik mogelijk maken.

Vragen over auteursrecht en gebruiksbeperkingen

We ontvangen regelmatig loketvragen over rechten op culturele content: welke metadata moeten gedocumenteerd worden? Hoe geef je de