Hoe meerstemmigheid echt in de praktijk brengen? Hoe zichtbaar kunnen en moeten we stemmen en acties maken? Het ‘transparante museum’ in Hamburg biedt inspiratie. Een pleidooi voor transparantie en opaciteit!
In de nieuwe collegagroep ‘Kleinere musea’ kunt u als museumwerker onder meer de eigen museumpraktijk vergelijken, toetsen aan een bredere context, ideeën opdoen en elkaar in alle openheid feedback geven.
In het jongste nummer van Museumpeil kijken musea en archieven over elkaars muurtje. Wat kunnen musea van archieven leren, en omgekeerd? Het blad sloeg speciaal voor de gelegenheid de handen in elkaar met Archievenblad.
Midden oktober opende Foyer in Brussel MigratieMuseumMigration. Dit museum vertelt niet hét verhaal van de migratie in Brussel maar eert de vele migranten die de stad mee hebben gevormd.
Wat is een museum? Welke betekenissen en rollen krijgen musea vandaag in de samenleving? Welke teksten en discussies moet u lezen, kennen en volgen om ‘mee’ te zijn? U verneemt er alles over in de vierdaagse cursus ‘Museologie’.
Om de blogreeks over de ICOM-museumdefinitie en het congres in Kyoto af te sluiten, laten we enkele Vlaamse museumprofessionals aan het woord die erbij waren. Hoe schatten zij de discussie over de ICOM-museumdefinitie in? Welke internationale comités lonen de moeite?
Zaterdag 7 september 2019 is een hoogdag voor de internationale museumgemeenschap in Kyoto. Dan wordt het voorstel voor een nieuwe ICOM-museumdefinitie gestemd. En hoewel velen de ‘geest’ van het voorstel steunen, is er ook veel kritiek.
Op zondag 11 augustus 2019 opende Museum44 in het geboortedorp van Eddy Merckx, Meensel-Kiezegem. In het museum komen de razzia’s van 1 en 11 augustus 1944 aan bod, exact 75 jaar geleden.
Hoe dragen we kennis en vaardigheden die in de handen en hoofden van mensen zit over? En hoe kunnen we roerend en immaterieel cultureel erfgoed meer verknopen met elkaar? U verneemt er meer over tijdens een colloquium in november.
Er beweegt wat binnen de erfgoedorganisaties. Waar we vroeger vaak nogal klassiek dachten over leren, en al te snel naar een cursus grepen om ontbrekende kennis bij te schaven, staat vandaag het experiment meer centraal.