Het nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is nog volop in aanbouw, maar opent eind september al een eerste keer zijn deuren tijdens de Zilveren Opening.
Het gerenommeerde Orpheus Instituut uit Gent verwerft de prestigieuze bibliotheek van ​​​​​​​Ton Koopman. De focus van de collectie is de 17e- en 18e-eeuwse muziek, haar culturele context en uitvoeringspraktijk.
Afgelopen zondag sloot de 64e editie van Brafa de deuren. Opvallend zijn de hoge prijzen die het striperfgoed haalt. Zo werd de covertekening van Suske en Wiske-album ‘Het Spaanse Spook’ verkocht voor 450.000 euro.
In Brussel werd het spectaculaire resultaat voorgesteld van het project CROMIOSS: een gezichtsreconstructie van een bisschop uit de 13e eeuw. Het project onderzocht of de beenderen en de mijters uit de Schat van Oignies wel degelijk van Jacques de Vitry zijn.
Op 17 april 1958 opende Expo 58. Naar aanleiding van die 60e verjaardag is zopas een strip verschenen, ‘Glimlach 58’. Strips blijken een laagdrempelig medium te zijn om een bepaalde geschiedenis te vertellen.
Begin april is Strip Turnhout vzw gestart met het onderzoek naar het striperfgoed(beleid). De bedoeling? Vanuit de huidige, versnipperde situatie van het striperfgoed werken aan de opbouw van een netwerk tussen de actoren, en aansluitend komen tot beleidsaanbevelingen.
Presentatie over de ErfgoedApp op de BeMuseum conference in het Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. In deze presentatie enkele screenshots over de nieuwe versie van de ErfgoedApp die volgende maand te downloaden zal zijn. Naast Beacons & Augemented Reality is er een derde manier om...
Bekijk de presentatie 'Hoe cultuureducatief is de ErfgoedApp?', gehouden op het Cultuurforum met als thema digitale cultuur, in kunstencentrum deSingel in Antwerpen (4 oktober 2016).
Hij heeft een garderobe om 'u' tegen te zeggen, is met zijn 58 centimeter zowat het kleinste maar meest gefotografeerde ketje van Brussel en hij laat zich in het Frans ook wel aanspreken als 'Petit Julien': iedereen die Brussel bezoekt, passeert vroeg of laat voorbij het gekende beeldje van Manneken...
"Performance’s being becomes itself through disappearance". Met deze uitspraak van Peggy Phelan, een van de founding mothers van ‘Performance Studies’, trapt het jongste themanummer van Courant over podiumkunsten en erfgoed af. Het vluchtige en efemere karakter van de podiumkunsten lijken op het...