Wat maakt een plek een thuis? Is het de fysieke structuur? Of gaat het dieper, over de relaties en gevoelens die we koesteren? Deze vragen vormen de kern van 'HonderdHuizen', een theaterstuk van Yinka Kuitenbrouwer.
De verkiezingskoorts stijgt. Met het oog op de verkiezingen in juni zijn al verschillende memoranda en inspiratieteksten gepubliceerd. We zetten opnieuw de oogst van de voorbije weken voor u op een rijtje.
Zaterdag 30 april 2022 is het opnieuw en eindelijk weer tijd voor Lokale Helden! Dit evenement wil overal in Vlaanderen en Brussel een podium bieden aan aanstormend muzikaal talent. Ook musea en andere erfgoedorganisaties kunnen meewerken.
Op donderdag 9 september organiseerde CEMPER twee rondetafelgesprekken op het Theaterfestival in DE SINGEL. Het bewaren, ontsluiten en onderzoeken van theatererfgoed stond centraal. CEMPER lanceerde er ook de Bronnengids Podium.
21 september is al vele jaren 'Werelddag dementie'. Een dag waarop organisaties wereldwijd stilstaan bij het grote aantal mensen dat leeft met dementie. In Vlaanderen gaat het om zo’n 136.000 personen.
Het 'Project Podiumtechnisch Erfgoed' zet sinds kort resoluut de spot op ons rijk podiumtechnisch erfgoed. Een digitale studiedag op 15 juni gaf het officiële startschot.
Het tweede seizoen van 'Erfgoedmysteries', een podcast van erfgoed zuidwest en de IOED Leiedal, trapt af met het verhaal over Emma, de nieuwe stadsreus van Kortrijk.
Als eerste museum in Vlaanderen levert het MAS een bijdrage aan de 'BelevenisTafel'. Deze multitouchtafels met tal van applicaties bieden bewoners van zorginstellingen ontspanning en beleving en stimuleren het geheugen.
Corona blijft ons leven bepalen. Om iedereen voldoende kans te geven zijn of haar Erfgoeddagactiviteit te registreren, besliste FARO samen met de erfgoedcellen om de inschrijvingsperiode te verlengen tot 18 januari 2021.
Dit schooljaar wordt er in het onderwijs gewerkt met vier mogelijke pandemieniveaus. Op 1 september startten alle scholen in code geel, wat betekent dat alle kinderen en jongeren naar school mogen. Maar hoe zit het met activiteiten buiten de schoolmuren?