Hebt u voorwerpen in de collectie waarvan u vermoedt of weet dat ze onder de term gevaarlijk erfgoed vallen? Dan is deze vormingreeks iets voor u.
De drie laureaten van de Cultural Management Thesis Award 2024 presenteren op 11 oktober hun onderzoek en waardevolle inzichten in het Hof van Liere (Antwerpen). De organisatie is in handen van de opleiding Master in Cultuurmanagement (UA).
De collegagroep digitale collectieregistratie brengt erfgoedwerkers samen die ondersteuning krijgen via de projectsubsidielijn ‘Inhaalbeweging digitale collectieregistratie’, een initiatief van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Deze vorming is een unieke gelegenheid om te leren van de besten in het vak en uw kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen.
Gevangenisarchieven en de betrokken rechtbankdossiers zijn unieke bronnen voor familiegeschiedenis en lokale geschiedenis. Jammer genoeg zijn deze bronnen nauwelijks gekend. Dit webinar wil daar verandering in brengen.
Waar staan we vandaag met herkomstonderzoek over cultuurgoederen uit koloniale context? Dat was de vraag die op 27 mei voorlag tijdens de studiedag van het MAS en FARO in Antwerpen. Aanleiding voor de bijeenkomst was het tweejarige herkomstonderzoeksproject over de Congolese collectie van het MAS
Dit lerend netwerk staat open voor erfgoedwerkers die een collectie cultuur van het dagelijks leven beheren. U hebt ervaring met of vragen over participatief verzamelen met kinderen en jongeren.
Ontzamelen: hoe doet u dat in de praktijk? Hoe zit het met de juridische basis voor verwerving en ontzamelingsprocessen? En is de Ontzamelgids ‘voor musea’ bruikbaar voor erfgoedbibliotheken en archieven?
Wilt u graag meer weten over het beleid rond immaterieel erfgoed? Bent u geïnteresseerd in wat immaterieel erfgoed voor u en uw (dienstverlenende of collectiebeherende) organisatie kan betekenen? Dan is deze basiscursus iets voor u!
Wat betekent ‘onderzoek’ in een erfgoedcontext? Wie is ‘onderzoeker’? Hoe kunnen we onderzoek een meer centrale plaats geven in de organisatie en maximaal valoriseren? Waarom ligt de relatie tot ‘academisch onderzoek’ zo gevoelig? Vertrekkend van deze schijnbaar eenvoudige vragen zette FARO in 2023