Erfgoedonderzoek en kennisontwikkeling. Inspiratienota

Wat betekent ‘onderzoek’ in een erfgoedcontext? Wie is ‘onderzoeker’? Hoe kunnen we onderzoek een meer centrale plaats geven in de organisatie en maximaal valoriseren? Waarom ligt de relatie tot ‘academisch onderzoek’ zo gevoelig?

Vertrekkend van deze schijnbaar eenvoudige vragen zette FARO in 2023 het Lerend Netwerk Erfgoedonderzoek en Kennisontwikkeling op. Daaraan namen een vijftiental geëngageerde erfgoedmedewerkers deel. Met dit lerend netwerk bogen we ons over deze en nog een resem andere vragen omtrent de betekenis van ‘onderzoek’ in een erfgoedcontext. Het resultaat van dit denk-, praat- en doe-werk vindt u samengevat in deze inspiratienota.

Met het lerend netwerk voerden we intense gesprekken, waarbij we ons lieten inspireren door relevante inzichten uit de internationale literatuur en praktijk; om zo tot vaststellingen te komen. We belichtten het thema uitgebreid en vanuit verschillende hoeken, maar werden ons gaandeweg ook bewust van de beperktheid ervan en het feit dat er wellicht hiaten en blinde vlekken in onze analyse zitten.

Parallel aan deze inspiratienota wijdden we in het juninummer (2024) van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed een dossier aan het thema ‘onderzoek’. Verschillende deelnemers van het lerend netwerk schreven een bijdrage.

Auteurs: Olga Van Oost en Alexander Vander Stichele i.s.m. het Lerend Netwerk Erfgoedonderzoek en Kennisontwikkeling 2023-2024

Jaartal
2024
PDF bijlagen