Het Middelheimmuseum en stad Antwerpen, ZNA en Universiteit Antwerpen zoeken samen naar een verbinding tussen de sites waardoor het museum toegankelijker wordt vanuit het ziekenhuis. Inzet: kunst en landschap voor een betere gezondheid.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Waarom hebben we eigenlijk (stand)beelden nodig? Wie heeft er profijt van? En wie zijn ze tot last? Allemaal vragen die Ton Quik zich stelt in zijn nieuwe boek ‘Meer dan een beeld’.
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
Van 25 februari tot en 5 maart 2023 is het opnieuw de Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.
Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroeg zij input van zowel verenigingen als overheden.
In het najaar van 2021 gaf de Vlaamse overheid de aftrap voor het Verenigingsloket, een digitaal loket waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. De initiatiefnemers vragen nu uw input.
Van 27 februari tot 6 maart 2022 is het opnieuw Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om ook alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Bijzonder aan deze editie is de samenwerking met Radio 2, voor de campagne 'Wéldoeners'.