Een efficiënt beheer van uw collectie staat of valt met de verantwoorde inrichting van de bewaarruimte(s). Maar wat maakt een ruimte tot een geschikt erfgoeddepot en hoe richt u ze zo praktisch en overzichtelijk mogelijk in?
Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
De ICOM Working Group on Collections in Storage organiseert van 29 tot en met 31 oktober 2024 in Parijs een internationale conferentie over museumopslag wereldwijd.
Wat kunnen online AI-tools betekenen voor uw communicatiewerk? Spoiler alert: énorm veel.
Wat kunnen online AI-tools betekenen voor uw communicatiewerk? Spoiler alert: énorm veel.
Werkt u samen met jongeren? Als leerkracht of begeleider in een culturele vereniging? Dan is 'Next Generation, Please' beslist iets voor u. In 2015-2016 vond in BOZAR de eerste editie van ‘Next Generation, Please’ plaats, een project dat jongeren ertoe aanzet bewuste, creatieve burgers te worden die...
Ieder kind heeft een uniek familieverhaal. Het pakket 'Misia’s missie' biedt nu een kant-en-klaar educatief pakket waarin kinderen uit de tweede graad lager onderwijs kunnen kennismaken met de boeiende wereld van de familiegeschiedenis. De centrale figuur in dit educatief pakket is Misia, die op...
In musea, bibs, kastelen en tal van andere locaties in Vlaanderen en Brussel kunnen families weer de hele zomer schatten zoeken. Op die manier leren kinderen het cultuurhuis kennen en ontdekken ze het vrijetijdsaanbod in eigen buurt. De zomer van 2017 is de derde in een reeks van vijf kunstzomers...
Op 14 oktober 2016 keurde de Vlaamse Regering het actieplan ‘ Samen voor meer en beter ’ goed. Het actieplan is een gezamenlijk initiatief van de ministers Crevits (onderwijs) en Gatz (cultuur) en volgt de aanbevelingen van de klankbordgroep Cultuur in de Spiegel . Canon Cultuurcel en het...
Vanaf vandaag tot 27 augustus voeren de Brusselse musea een hele zomer lang promotie voor hun permanente collecties. Onder de noemer #100Masters zetten ze gedurende 100 dagen 100 topstukken in de kijker via tal van rondleidingen, familieparcours en speed dates. De campagne wordt ondersteund door een...