#100Masters: welk Brussels topstuk verovert uw hart?

Vanaf vandaag tot 27 augustus voeren de Brusselse musea een hele zomer lang promotie voor hun permanente collecties. Onder de noemer #100Masters zetten ze gedurende 100 dagen 100 topstukken in de kijker via tal van rondleidingen, familieparcours en speed dates.

De campagne wordt ondersteund door een website, www.100masters.brussels. Op die 'datingwebsite' kunt u uw favoriet topstuk leren kennen. Elk topstuk stelt zich bovendien aan u voor met een persoonlijk profiel. Wie een ontmoeting in real life overweegt vindt op het profiel meer informatie over het museum waarin het topstuk zich bevindt. En ook via Facebook, Twitter, Instagram en Tumblr wordt u dagelijks geïnformeerd over de 100 topstukken, de musea waarin ze zich bevinden, de topstukken-activiteiten, leuke weetjes en veel meer.

De campagne wordt vandaag, woensdag 18 mei, op gang getrokken met een 'museummarathon', waarbij een twintigtal Belgische en internationale bloggers op één dag zeventien Brusselse musea zullen bezoeken en daar telkens stilstaan bij een topstuk. Elke woensdag verschijnt er bovendien op Bruzz een uitzending over de #100 Masters, ‘De Meesterwerken’: een overzicht vindt u hier.

"De unieke stukken blijven soms in de luwte, omdat de musea meer en meer geld, tijd en energie steken in de organisatie van tijdelijke tentoonstellingen", zo klinkt het bij de Brusselse Museumraad. "De campagne 100 Masters wil hier wat aan doen en hen tot hun recht laten komen."

#100Masters is een initiatief van de Brusselse Museumraad in samenwerking met de Brusselse musea. De 100 topstukken uit de campagne werden begin 2015 gekozen door een selectiecomité samengesteld uit professionals van de toeristische diensten, de media en de cultuursector. De selectie gebeurde op basis van criteria opgesteld door de Brusselse Museumraad in functie van de promotiecampagne.