Tijdens deze infosessie verneemt u meer over de verschillende aspecten die een goed meester-leerlingtraject kunnen vorm geven, en er is ruimte voor uitwisseling en vragen.
15 januari 2023 is de deadline voor de werkingssubsidies binnen het nieuwe Cultureelerfgoeddecreet. Een aanvraag voor een projectsubsidie dient u uiterlijk op 15 september 2022 in. Wat is nu dat nieuwe decretale kader en waar moet u rekening mee houden in uw aanvraag?
Elk jaar organiseert het Fonds voor Cultuurmanagement een congres over een relevant managementthema dat leeft in de kunst- en cultuursector. Het Fonds wil daarmee bijdragen tot de reflectie en kennisdeling omtrent het cultuurmanagement en het debat stimuleren met de culturele actoren, het beleid en...
De ‘Gebruikersgroep auteursrecht’ is een initiatief van de Vlaamse Kunstcollectie, meemoo en FARO. Via vorming, advies en kennisuitwisseling versterken we de expertise van de leden rond auteursrecht, privacy, (her)gebruik van data ...
Zes erfgoedpartners sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden n.a.v. Erfgoeddag 2022 een digitale scheurkalender, speciaal voor leerkrachten en leerlingen uit het lager onderwijs. Foto’s en afbeeldingen maken het erfgoed op een speelse manier toegankelijk. Brood, melk, eieren, fruit, groenten
Hoe verankert u het digitale in de missie, visie en vaardigheden van uw cultuurorganisatie?
De EDUbox Cultuur is een gratis lespakket dat jongeren onderdompelt in cultuur. Cultuur is dans, theater, schilderkunst en veel meer. Ook erfgoed komt aan bod. Erfgoed weerspiegelt bovendien cultuur door de tijden heen. Vooral het dynamisch karakter van erfgoed wordt in deze EDUbox in de verf gezet
Ervaren we met de pandemie een onderbreking - zoals een rimpeling in de zee - of worden we geconfronteerd met verstoring, een crisis die leidt tot de noodzaak om het systeem af te breken en opnieuw op te bouwen? Waar blijft het cultuurbeleid?
In juni 2021 verscheen de Veldtekening cultuureducatie, een onderzoek van HIVA KU Leuven in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Dat onderzoeksrapport schetst een beeld van hoe educatie wordt aangepakt en ingevuld in het brede culturele veld. Maar ook educatie specifiek voor het
Een aantal musea, archieven en erfgoedbibliotheken bouwden de afgelopen jaren een immaterieel-erfgoedwerking uit. De komende beleidsperiode biedt ook kansen om te komen tot een (meer) geïntegreerde cultureel-erfgoedwerking.