Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
De impact en snelheid van digitalisering vragen een specifieke strategie en leiderschapskwaliteiten. Deze nieuwe opleiding focust op de competenties en expertises die belangrijk zijn om digitaal leiderschap op te nemen in een snel veranderende maatschappij.
Droom je van een job in de cultureel-erfgoedsector en lijkt het je wel wat om video te leren maken? Dan zijn we op zoek naar jou.
2018 is een feestjaar voor de Antwerpse Zoo. Dit jaar viert de bekende dierentuin zijn 175e verjaardag met een resem activiteiten. En zopas verscheen in het kader daarvan een bijzonder boekje, ‘Cine Zoologie’.
Op 18 september organiseren we samen met verschillende partners een werksessie over de gebreken van het huidig financieel systeem, om vervolgens op zoek te gaan naar alternatieve handelswijzen. Vertrekpunt is onze specifieke rol als culturele actoren.
Minister van Cultuur Sven Gatz en Limburgs gedeputeerde voor Cultuur Igor Philtjens pakken uit met een Cultuurplan Limburg. Het doel? Meer aanbod, meer cultuurparticipatie en vooral meer productie. Ook erfgoed krijgt een plaats.
Een vlog, voluit 'video weblog', is een blog die voor het grootste deel bestaat uit videobeelden. Evert_45 is zo'n vlog, van een dertienjarige jongen uit Nederland die vertelt over zijn avonturen tijdens de laatste weken van de Tweede Wereldoorlog.
Met digitalecultuur.nl ondersteunt DEN theatergezelschappen, dansgroepen, muzikanten en andere kunstenaars bij het digitaliseren van hun archieven en collecties. In Vlaanderen loopt al langer een gelijkaardig traject.
Bekijk de presentatie 'Hoe cultuureducatief is de ErfgoedApp?', gehouden op het Cultuurforum met als thema digitale cultuur, in kunstencentrum deSingel in Antwerpen (4 oktober 2016).
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...