What’s in a game?

Studio Waterzooi - Please, Touch The Artwork

Deze tekst werd geschreven door Birgit Geudens, office manager | HR-medewerker bij FARO.

Wat heb ik met games? Niks, nada. Ik ben nu eenmaal ‘van een andere generatie’. Waarom koos ik dan nét twee games uit voor dit blogbericht naar aanleiding van Erfgoeddag 2025 ‘Game on!’? Omdat ik een nieuwsgierig aagje ben. En dus installeerde ik enkele jaren geleden op mijn smartphone de betalende game Please, Touch The Artwork en recent ook de bijzondere Ensorversie van het spel. So far, so good …

Please, Touch The Artwork

Thomas Waterzooi - Studio Waterzooi

Beide games zijn van de hand van gamedesigner Thomas Waterzooi (Studio Waterzooi), die Digital Arts & Entertainment studeerde aan hogeschool Howest.

De eerste game, die meer dan 160 intelligente puzzels bevat (12-99 jaar) met op de achtergrond een jazzy soundtrack, is gebaseerd op bestaande abstracte kunstwerken. Thomas vertrok van het idee wat er zou gebeuren als je het kunstwerk wél zou aanraken, de gouden regel in musea indachtig. Hij inspireerde zich hiervoor op het boek Dat kan mijn kleine zusje ook. Waarom moderne kunst kunst is, (What Are You Looking At? 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye uit 2012) van de bekende Britse auteur, journalist en kunstkenner Will Gompertz. Please, Touch The Artwork 1 won terecht een resem belangrijke prijzen in de gamesector.

Het spel bevat puzzels, die telkens gebaseerd zijn op een ander schilderij / op een andere stijl. Als speler kan u kiezen tussen ‘De Stijl’, ‘Boogie Woogie’ en ‘New York City’, waarbij u zelf de volgorde bepaalt, naargelang waar u zin in hebt. De moeilijkheidsgraad wordt in elke puzzel opgebouwd en u kan een beroep doen op tips wanneer u vastloopt.

De tweede game, specifiek met werken van Ensor, werd speciaal ontworpen naar aanleiding van het recente Belgische EU-voorzitterschap en is volledig gratis. Please, Touch The Artwork 2 is wel het ‘mindere’ broertje van de eerste game. De tweede game bestaat namelijk uit zoekplaatjes in plaats van uit puzzels. Al bij al niet zo vernieuwend ...

Studio Waterzooi - Please, Touch The Artwork 2

inspiratie bij internationale games

Heeft u inspiratie nodig om uw volgende game te ontwikkelen of te spelen? Blader dan zeker eens door deze voorbeelden van analoge en digitale games. 

Wat kan u hiermee tijdens Erfgoeddag?

Een nieuwe game ontwikkelen is een echt huzarenstukje, dat u best overlaat aan een specialist, maar misschien kan u uw bezoekers wel inspireren met een paar breinbrekers of een zelfontworpen escape room?

Tip: Op 18 en 19 september 2024 organiseert MuseumNext een online conferentie over Museums, games & play. Meer info: klik hier

Erfgoeddag

Erfgoeddag 2025 draait om het thema Game on! Of u nu oude volksspelen nieuw leven wilt inblazen, een interactieve tentoonstelling over sportgeschiedenis wilt organiseren, of samen met lokale jeugdverenigingen een doe-activiteit wilt opzetten: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Om u op weg te helpen, bundelden we allerlei inspiratie. Van werkvormen en locaties tot mogelijke partners en inhoudelijke voorbeelden: u vindt het allemaal in ons inspiratieluik

Foto's: Studio Waterzooi

Birgit Geudens