Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in Belgiƫ?
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Dit rapport bevat de bevindingen van de nodenbevraging voor archieven die FARO in samenwerking met Archiefpunt en de VVBAD organiseerde in het voorjaar van 2022. Samen met de bevindingen uit de sectorale monitoring die plaatsvond in het najaar van 2022 en de gegevens uit de eerdere
Hoe ziet de professionele archiefsector er anno 2022 uit? Waar zetten professionele archiefmedewerkers op in? En waar zitten de aandachtspunten? Lees meer over de belangrijkste bevindingen in de powerpointpresentatie . De begeleidende nota gaat dieper in op de opzet, de vragenlijst, het
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van Belgiƫ en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Herinneringen voor de toekomst was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit een
Wat levert dat eigenlijk op, investeren in cultuur? Over die vraag woeden soms hevige debatten, waarbij voor- en tegenstanders van een actief cultuurbeleid soms positie innemen op basis van weinig onderbouwde aannames pro en contra. Er is dus dringend nood aan objectivering. Om die reden brachten
Verslag van een surveyonderzoek over erfgoedverenigingen, uitgevoerd door het Vlaams Centrum voor Volkscultuur in 2002, in opdracht van de Vlaamse overheid (project Alpha).
In diverse middens, en lang niet alleen de wetenschappelijke, wordt de term postmodernisme regelmatig gebruikt. Zo ook in archiefkringen. De introductie van deze term werd en wordt nu eens enthousiast dan weer afwijzend onthaald. Maar wat betekent het postmodernisme voor het beroep van archivaris