Op vrijdag 3 december organiseert Hogeschool Odisee een infomoment over de opleiding 'Erfgoed en onderwijs'. Deze opleiding richt zich tot iedereen die ervan droomt een eigen hedendaags cultureel-erfgoedproject te ontwikkelen, nieuwe contacten te leggen of een spannende samenwerking op touw te...
Wilt u een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten? Na deze opleiding kunt u uw eigen klas- of erfgoedpraktijk verrijken met innovatieve en creatieve erfgoedactiviteiten voor kinderen en jongeren.
Crowdfunding – letterlijk ‘fondsen (funding) zoeken via het publiek (crowd)’ of publieksfinanciering is vandaag een laagdrempelige en participatieve manier om allerlei projecten financieel mogelijk te maken. Maar hoe begint u eraan?
Benieuwd naar de mogelijke toepassingen van de uitwisseling van beelden en IIIF in uw organisatie? Dit najaar organiseert meemoo samen met de Vlaamse Kunstcollectie, Openbare Bibliotheek Brugge en UGent een online reeks ‘IIIF-Fridays’.
Uw activiteit bekendmaken bij een zo ruim mogelijk publiek? Makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan, vooral als u maar een klein budget hebt. Deze praktijkgerichte vorming biedt inzicht.
De ErfgoedApp van FARO wordt steeds populairder en gebruiksvriendelijker. U bent er zo mee weg. Als u overweegt om hem in te zetten in uw organisatie, kunt u best wel eerst deze workshop volgen.
In juni 2021 organiseert het RISE-netwerk zijn eerste conferentie over opkomende technologieën en de digitale transformatie van musea en erfgoedlocaties.
Toegegeven, het is een open deur. Het digitale is vandaag alomtegenwoordig in de samenleving. De impact van all things digital op het gedrag van mensen, de manier van werken en de organisatiemodellen is enorm. Deze ontwikkeling heeft een heel grote invloed op de volledige museumpraktijk. Vandaar dat
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld