Werkt u in de zorg/welzijn of erfgoedsector? Zoekt u handvaten om met erfgoed aan de slag te gaan? Laat u inspireren door de ervaringen van deelnemers, medewerkers en kunstenaars.
Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
In deze vorming krijgt u inzicht in de dagelijkse leefwereld van mensen in armoede, verbreden hun kennis over een gedragen visie op armoede - en kansengroepen - en reflecteert u over uw eigen praktijk.
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Wat kan herkomstonderzoek betekenen voor musea die cultuurgoederen beheren die in koloniale context verworven zijn? Dat is de focus van deze studiedag.
MAPS, de onderzoeksgroep periodieke studies van de UGent, organiseert een seminarie van een halve dag over digitalisering en digitaal onderzoek.
In oktober 2024 bundelen de ICOM Internationale Comités CAMOC (Stadsmusea) en COMCOL (Verzamelen) opnieuw hun krachten om het verzamelen en (re)presenteren in en met de stad opnieuw te bekijken.
In deze vijfdaagse cursus onder begeleiding van Fieke Tissink en Claire Noblesse, ontwerpt u uw eigen rondleiding en voert u die ook uit. Daarbij leert u de belangrijkste kwaliteiten van het rondleidvak.
Elk jaar organiseert CVO Groeipunt een aantal korte opleidingen in het studiegebied Bibliotheek, Archief en Documentatie. In mei 2024 wordt, wegens blijvende vraag, de bijscholing School & Bib ​​​​​​​hernomen.
Hoe werkt het autobiografisch geheugen? Hoe kan het dat verschillende mensen zich andere zaken herinneren? Hoe worden mensen ‘besmet’ met herinneringen? En hoe verhouden collectief, familiaal en individueel geheugen zich met elkaar?