Noteer zondag 13 oktober 2013 met stip in uw agenda. Die dag rolt vtbKultuur een nieuw evenement uit over Vlaanderen en Brussel: ‘Kunst Privé’. Voor het eerst kan het publiek private kunstcollecties ontdekken bij collectioneurs, bedrijven en musea. Met andere woorden: heel wat collecties die tot...
Op donderdag 29 november bracht de conferentie 'Erfgoed & Games: Level 2' een aantal (internationale) best practices in stelling. Het volledige programma kan u hier nalezen. De presentaties zijn beschikbaar als slidecast (presentatie of podcast).
Onder het motto ‘Feest voor erfgoed en film’ wordt in het Pajottenland en de Zennevallei op 11 en 12 mei 2013 het filmfestival ‘Platto’ georganiseerd. Tijdens dit filmfestival staan lokaal erfgoed en de sociale beleving in de schijnwerpers. Iedereen, professional of leek, mag een zelfgemaakte...
"Performance’s being becomes itself through disappearance". Met deze uitspraak van Peggy Phelan, een van de founding mothers van ‘Performance Studies’, trapt het jongste themanummer van Courant over podiumkunsten en erfgoed af. Het vluchtige en efemere karakter van de podiumkunsten lijken op het...
Vorige week werd in de Gentse Vooruit het onderzoeksrapport Apestaartjaren 4 voorgesteld. Dit onderzoek over nieuwe media bij kinderen en jongeren bevroeg van oktober 2011 tot april 2012 286 kinderen (9-12 jaar) en 1.495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover...
FAROnet in een nieuw kleedjeFAROnet trekt 100% de kaart van het responsive design. Hierdoor past FAROnet zich aan aan het medium waarop u de website bekijkt. Ook wie werkt via een gsm of tablet geniet zo van een optimale surfervaring. Een andere nieuwigheid in het ontwerp zijn de grote foto’s die...
Brussel is sinds 18 juni 2009 een museum rijker: het Marc Sleen Museum. Het bevindt zich in de Zandstraat, in de (volledig gerenoveerde) gebouwen van La Presse Socialiste, rechttegenover het Belgisch Centrum voor het Beeldverhaal, ook wel bekend als het 'Stripmuseum'. De Zandstraat is een plek met...
Groensteens titel is een knipoogje naar Georges Perecs magnum opus La vie mode d’emploie en snijdt op overtuigende manier een aantal aspecten aan van wat hijzelf “un objet culturel non identifié” – het beeldverhaal – noemt. Aan de hand van talrijke auteurs (gaande van ‘pioniers’ als Winsor McCay en...