In CoDE-x kunt u onderzoeksdatasets registreren en doorzoeken. De databank brengt uw eigen werk of dat van uw vereniging in kaart. Met CoDE-x wil Histories een oplossing bieden om de onderzoeksgegevens van erfgoedvrijwilligers, die niet in andere databanken kunnen worden opgenomen, te ontsluiten...
Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Neem deel aan het internationale webinar Focus Vakmanschap en maak kennis met de nieuwe filminglivingheritage.org toolbox en methodologie voor het filmen en documenteren van vakmanschap, kennis, vaardigheden en ander levend erfgoed.
In oktober 2024 bundelen de ICOM Internationale Comités CAMOC (Stadsmusea) en COMCOL (Verzamelen) opnieuw hun krachten om het verzamelen en (re)presenteren in en met de stad opnieuw te bekijken.
Het Facilitair Bedrijf (Digitaal Archief Vlaanderen), Universiteit Gent, VRT en meemoo, Vlaams instituut voor het archief organiseren in 2024 het iPRES-congres, de belangrijkste internationale conferentie over digitale preservering.
Tijdens deze workshop leert u wat iBeacons zijn, hoe ze werken en waarvoor u ze kan gebruiken. We bekijken ook de mogelijkheden van augmented reality en leren hoe u audiovisuele content kan gebruiken in de ErfgoedApp.
' This is not a Game ' is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Ze doen dit aan de hand van verhaalkaarten en doe-opdrachten die het verhaal vertellen van 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zo krijgen kinderen en jongeren...
Dit boek gaat op zoek naar baanbrekende vakmensen in Vlaanderen. Hun persoonlijkheden, loopbanen en levensparcours. Wie zijn ze, wat doen ze, en wat drijft hen: waarom doen ze wat ze doen? Welke verhalen en ervaringen tekenen hun levenswandel? Waar komen de passie en het meesterschap vandaan? Waar...
Dit praktijkonderzoek doet gerichte beleidsaanbevelingen om impulsen te geven aan het competentiebeleid en de valorisatie van ervaring (werk en economie), opleidingen en begeleiding van individuele talenten (onderwijs), het borgen van kennis en vaardigheden van immaterieel cultureel erfgoed (cultuur...
In deze publicatie verkennen auteurs Hilde Plas en Gregory Vercauteren hoe gemeentebesturen en lokale erfgoedorganisaties elkaar in tijden van financieel-economische crisis kunnen vinden. Ze staan stil bij vragen zoals: waaruit kan de perfecte match bestaan tussen lokaal cultureel erfgoed en lokaal...