Beheert u een collectie bibliothecair erfgoed en vulde u de datamonitoring erfgoedbibliotheken nog niet in? Wacht dan niet te lang meer, want de bevraging loopt af op 30 september.
Wat willen jongeren bewaren voor de toekomst (en wat niet)? En hoe zorgen we ervoor dat we hun stem ook daadwerkelijk meenemen in beslissingen over de collecties in kwestie? Een bijeenkomst op 23 september zoekt het uit.
Op het programma deze zomer: de immer woekerende stapel boeken en resem interessante podcasts bemeesteren. Vandaag raden we u een podcast aan die uw aandacht meer dan verdient: ‘Classical Queers’ van Klara.
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media en FARO organiseren op 13 november een informatiedag die een antwoord biedt op al uw vragen over topstukken en voldoende ruimte laat voor netwerking en dialoog.
Wist u dat VIVES SpellenLab de grootste spellencollectie ter wereld beheert? Ontdek hoe het SpellenLab en Erfgoedcel Brugge samen erfgoed en spel tot leven brengen. Doe er uw voordeel mee voor Erfgoeddag 2025!
In 1999, dit jaar precies een kwarteeuw geleden, werden de eerste erkende musea bekendgemaakt. Tijd dus voor een terugblik. Wat betekent een kwaliteitslabel voor erkende musea, culturele archiefinstellingen en erfgoedbibliotheken?
Strips en graphic novels lijken zich uitstekend te lenen voor het vertolken van oorlogservaringen en de impact daarvan op het leven van mensen. De redactie van WO2 Onderzoek uitgelicht zocht uit waarom dat zo is.
Hoe ziet de werking van de erfgoedbibliotheken er anno 2024 uit? Om dat te weten te komen, lanceren FARO en de Vlaamse Erfgoedbibliotheken een bevraging bij professionele beheerders van bibliothecair erfgoed.
Voor de ene een bron van inspiratie voor een cultuuruitstap, voor de andere een handige tool om collega-organisaties terug te vinden: de Erfgoedkaart is het allemaal. Lees hier hoe u uw gegevens actueel houdt.
Op het Groot Onderhoud staan we stil bij het Cultuurpact en de relatie tot andere kaders, zoals de code van Goed Bestuur. Maar waar komt het Cultuurpact vandaan? En waarom ervaren cultuur- en erfgoedwerkers het als een probleem?