Het participatieve erfgoedproject ‘De Vierkante Kilometer’ van Erfgoedcel Gent en het STAM werd gekroond tot een van de laureaten van de European Heritage Awards/Europa Nostra Awards. Het maakt ook nog kans op de publieksprijs.
Is polarisatie het buzzwoord van het moment? Ook als erfgoedwerkers nemen we het veel in de mond. Maar wat betekent het precies? En welke strategieën zijn er om met polarisatie om te gaan? Die vragen behandelen we op 4 juli.
Onder het motto ‘De toekomst is nu’ verkennen we op het Groot Onderhoud, op 30 mei 2024, mogelijkheden om onze erfgoedwerking verder te verduurzamen.
Hoe ervaarde u Erfgoeddag als organisator? Of misschien bezocht u een activiteit, bent u leerkracht of trok u naar scholen als Erfgoedklasbak? Ook dan kunt u uw bevindingen delen: neem voor 12 mei deel aan de bevraging.
"Wat vindt de Nederlander nou écht van de musea?" De Nederlandse Museumvereniging (NMV) was nieuwsgierig naar de maatschappelijke impact van musea. Het resultaat bevestigt stevig de maatschappelijke impact van musea.
Erfgoeddag alleen voor de oudere generaties? Think again! Ook voor jongeren valt er meer te beleven dan u denkt. Veel jongerenverenigingen organiseren activiteiten die zullen verrassen. Dus waarom niet een dagje uit met vrienden?
Interesse om via het Cultureelerfgoeddecreet een kwaliteitslabel aan te vragen bij het Departement CJM? Neem deel aan het begeleidingstraject dat FARO dit voorjaar opstart.
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe musea een verschil kunnen maken in de strijd tegen de klimaatverandering.
8 maart is Internationale Vrouwendag, al meer dan 100 jaar lang (ja hoor, al sinds 1911!). Ook in de erfgoedsector wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Ook FARO nam deel aan enkele initiatieven. We blikken even terug.
Hoe kunnen musea mensen met migratieroots en een vluchtverleden helpen in hun zoektocht naar een thuis? Hoe kunnen ze veilige locaties zijn? En hoe kunnen ze erfgoed gebruiken om belangrijke verhalen over thuis, heimwee en identiteit te delen?