De volgende internationale bijeenkomst van de Section for Business Archives (SBA) vindt plaats in Warschau, Polen van 22 tot 24 september.
Ieder kind heeft een uniek familieverhaal. Het pakket 'Misia’s missie' biedt nu een kant-en-klaar educatief pakket waarin kinderen uit de tweede graad lager onderwijs kunnen kennismaken met de boeiende wereld van de familiegeschiedenis. De centrale figuur in dit educatief pakket is Misia, die op...
Op 14 oktober 2016 keurde de Vlaamse Regering het actieplan ‘ Samen voor meer en beter ’ goed. Het actieplan is een gezamenlijk initiatief van de ministers Crevits (onderwijs) en Gatz (cultuur) en volgt de aanbevelingen van de klankbordgroep Cultuur in de Spiegel . Canon Cultuurcel en het...
Informatie aan Zee, het congres voor de informatieprofessional georganiseerd door VVBAD, gooit de deuren open. Alles wat u als informatieprofessional aanbelangt, kan aan bod komen, zolang het inspireert, innovatief is, intersectoraal of interactief. Stuur uw voorstel in vóór 30 januari 2017 of...
De geschiedenis van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) moet nog geschreven worden. Het ontstaan van het eerste Belgische museum van hedendaagse kunst is nochtans een bijzonder boeiend verhaal, dat bovendien unieke perspectieven biedt op de naoorlogse situatie van de levende kunst in...
Het Openluchtmuseum Bokrijk zit met 'bokrijk brandmerkt' (BKRK) volop in een vernieuwingsproces. In het verlengde van dit project kreeg nu ook de Speelschuur een volledige make-over. Bureau De Gouden Liniaal en vormgeefster Linde Hermans tekenden een eigentijdse architectuur en vormgeving uit voor...
Veerle Wallebroek, coördinator van Het Firmament (landelijk expertisecentrum voor het cultureel erfgoed van de podiumkunsten), werd op 2 juni 2016 verkozen als secretaris-generaal van SIBMAS , het internationale netwerk voor het erfgoed van de podiumkunsten. SIBMAS (Société internationale des...
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...
Vanaf vandaag tot 27 augustus voeren de Brusselse musea een hele zomer lang promotie voor hun permanente collecties. Onder de noemer #100Masters zetten ze gedurende 100 dagen 100 topstukken in de kijker via tal van rondleidingen, familieparcours en speed dates. De campagne wordt ondersteund door een...