Belgian Association of Marketing uit de startblokken

Wie ons volgt, weet dat FARO in het verleden regelmatig heeft bericht over en, het moet gezegd, een lans heeft gebroken voor marketing in de cultureel-erfgoedsector. En zopas raakte bekend dat STIMA, BDMA en IAB Belgium, de drie belangrijkste marketingverenigingen van ons land, fusioneren tot BAM!

Met Stima, een van de drie organisaties, werkte FARO al langer samen in het kader van de gesmaakte opleidingscyclus ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’. De voorbije jaren organiseerden we die met nog een aantal vaste partners, waaronder Socius en de Ambrassade. Beginnende marketeers en communicatiewerkers deden (en doen) hun voordeel met onze gelijknamige bundel, waarin we een stapsgewijze aanpak voorstelden (met aandacht voor de missie, het marketingplan, publieksonderzoek, enz.). We stuurden ook stagiair-onderzoeker Lander Schoonbaert op pad, met als opdracht te achterhalen in hoeverre marketing ‘bij ons’ al ingang had gevonden. We moedigden ook de eerste editie van het postgraduaat ‘Erfgoedondernemer’ aan. Enzovoort.

Maar waarom nu die fusie? “De relaties tussen consumenten, klanten en merken hebben een grondige verschuiving ondergaan. Dit in een landschap waar ook de media en technologie snel evolueren: bedrijven moeten zichzelf heruitvinden in deze wijzigende omgeving, en marketingprofessionals willen elkaar vinden en inspireren in hun zoektocht naar een meer zinvolle marketing,” aldus voorzitter Koen Van Impe (&Koo) in een persbericht.

Met BAM! ontstaat de grootste ‘marketing community’ van België. “BAM is er voor alle marketingprofessionals – zowel individueel als binnen bedrijven – en verbindt marketeers met andere organisaties, maar ook met beleidsvertegenwoordigers en consumentenverenigingen. Voor studenten, senior marketeers en de academische wereld zullen we eveneens bijzondere aandacht hebben. BAM wil er ook naar streven dat de verschillende belangen van de marketingprofessionals gehoord worden en indien nodig kunnen worden afgestemd. In die context zoeken we naar een actieve samenwerking met andere verenigingen.”

Het is onze bedoeling om te bekijken of we de Expertgroep ‘Cultuur en vrije tijd’ nieuw leven kunnen inblazen.

Meer info vindt u op www.marketing.be

Roel Daenen