Buitengewoon!

Op maandag 19 januari vond de Dag van de Cultuureducatie plaats, een dag georganiseerd door CANON Cultuurcel en Cultuurnetwerk Nederland. HETPALEIS trad op als gastlocatie. 'Buitengewoon!' was het thema van de dag, en cultuureducatie in het Buitengewoon Onderwijs vormde de rode draad in het programma. Maar ook over cultuureducatieve netwerken viel er één en ander te leren.

Een van de workshops op het programma belichtte namelijk een aantal 'Nederlandse netwerken' en het loont de moeite er even bij stil te staan. Vooral omdat op het vlak van erfgoededucatie hier in Vlaanderen al meermaals de nood aan lokale netwerken werd geopperd; onder andere tijdens het denktraject erfgoededucatie dat in 2008 met zowel erfgoed- als onderwijsveld werd doorlopen. Nu is de situatie op het vlak van cultuureducatie van Vlaanderen en Nederland niet te vergelijken. Zo wordt in Nederland bv. aan iedere leerling in het lager onderwijs een (geoormerkt) bedrag van 10 euro aan iedere school toegekend. Maar dit verschil in beleidsaccenten aan beide kanten van de landsgrens mag geen dooddoener worden. Het mag ons niet beletten om te leren van elkaar. En precies daarom is het toch interessant de aangehaalde voorbeelden van het expertisenetwerk cultuureducatie MOCCA te Amsterdam en het regionale netwerk van Kunst & Cultuur Drenthe hier in de kijker te zetten. Een blik op hun websites maakt snel duidelijk hoe deze netwerken de dialoog en samenwerking tussen onderwijs en erfgoed/cultuur stimuleren, hoe zij leerkrachten toeleiden naar allerlei lokale culturele initiatieven,...

Zijn er in Vlaanderen dan nog geen lokale of regionale cultuureducatieve netwerken te detecteren? Jawel, we denken aan WOCK (Gent), aan het pas opgerichte platform Magda (Leuven en Vlaams-Brabant), aan Lasso (Brussel), en meer specifiek als het op erfgoed aankomt aan de Erfgoedcel Waasland. Deze laatste ging onlangs bijvoorbeeld van start met de cursus 'Bruggen bouwen tussen erfgoed en onderwijs' voor Wase erfgoedmedewerkers. Daarnaast biedt de erfgoedcel ook specifiek uitleenmateriaal aan voor leerkrachten. Kortom, op deze manier draagt ook de erfgoedcel bij tot de ontwikkeling van het broodnodige lokale netwerk waar erfgoed en onderwijs elkaar treffen.

Uiteraard mogen we niet vergeten CANON Cultuurcel zelf te noemen in dit cultuureducatieve netwerkverband. En dan vooral omdat zij tijdens deze Dag het plan onthulden om op hun website op termijn het cultuuraanbod voor scholen te communiceren. Een meer dan buitengewone brug die wordt geslagen tussen onderwijs en cultuur, en dus het aanmoedigen meer dan waard!

Hildegarde Van Genechten
publiekswerking
erfgoededucatie
educatie
scholenwerking
bemiddeling
ontsluiting