MAS wint de Museum Product Award 2018

Maar liefst negen museumshops dongen mee naar de felbegeerde Museum Product Award (MPA). Felbegeerd, want voor het eerst met een heel bijzondere prijzenpot. Het MAS kreeg van de deelnemers van het Groot Onderhoud het meeste stemmen. Proficiat!

En daarmee volgt het MAS illustrere voorgangers als Bokrijk en het Museum Plantin-Moretus.

We hernemen de vragen die elke kandidaat moest invullen:

1. Hoe verhoudt het product zich tot de collectie of de tentoonstelling?

Vanaf 25 oktober 2018 tot 17 februari 2019 nemen de jongeren van MAS in Jonge Handen een verdieping van het museum over met de expo INSTINCT. De jongeren volgden hun instinct en kozen ervoor om de rijke verzameling over dieren uit de collectie te tonen.

De jongerenploeg van het MAS keert al jaren de museumwerking binnenstebuiten. Het team jonge vrijwilligers geeft advies, stelt kritische vragen en bouwt een jongerenprogramma uit in het museum. Dat gaat van buitengewoon tot heel eenvoudig. Ze hebben zich al meer dan eens bewezen met evenementen, zoals het succesvolle gemaskerde bal MAS[ked], en eisen nu de verdiende rol op van curator voor hun eerste expo.

En daar hoort ook het ontwikkelen van bijhorende museumproducten bij. De jongeren maakten een verlanglijstje van hebbedingen en creëerden voor deze dragers acht verschillende gemorfte dieren, i.s.m. de scenograaf. Deze dieren zijn allemaal te zien in de opstelling, en ook de gemorfte dieren zijn onderdeel van de scenografie. Daarnaast kozen ze een aantal museumobjecten om heruit te geven: een 19e-eeuws uilenbord- en ganzenbordspel, postkaartjes van mannekesbladen uit de 19e eeuw en een coaster-set geïnspireerd op een vreemde collectie 20e-eeuwse labels voor Best Portland Cement. MAS-curator Jan Parmentier schreef de PARMENTIERS Dierengids, een eigenzinnig boekwerkje gebaseerd op de objectselectie van de jongeren. Meer info over de expo vindt u op de website van het MAS.

2. Waar werd het product ontworpen en gefabriceerd? In België, of elders? Specificeer. Welke partners werkten mee aan het ontwerp en de productie?

De MASshop is een project van BAI, Structureel Sponsor van het MAS en gevestigd in Kontich, met ruime ervaring als uitgever van catalogi, kunstboeken en merchandising voor musea. De MASshop werkt nauw samen met het MAS museumteam voor de ontwikkeling van het productgamma horend bij de vaste en tijdelijke expo’s. Alle producten zijn ontworpen in België, en geproduceerd in België en Nederland.

3. Hoe duurzaam is het product?

De MASshop en het MAS hechten veel belang aan duurzaamheid. Zo is de keuze van het katoen voor de t-shirts, draagtassen en pennenzakjes organic. De papieren producten worden al jaren gedrukt op fsc papier, en bij opdrukken maakt men gebruik van duurzame inkten.

4. Wat is de winstmarge?

50%. BAI moet bij deze producten altijd rekening houden met een BTW van 21%.

5. Waarom verdient dit product volgens u de MPA?

Omdat de jonge vrijwilligers van het MAS ook de museummerchandising in jonge handen kregen van partner BAI. Omdat dit wederzijds vertrouwen leidt tot een mooi gamma van originele museummerchandising die perfect aansluit bij het thema en de scenografie van de expo INSTINCT. En omdat de MASshop en het MAS hiermee bewijzen dat museumproducten én inhoudelijk één-op-één met de collectie én commercieel interessant én exclusief, eigenzinnig en jong kunnen zijn.

De prijzenpot

Het MAS mag in maart 2019 kosteloos deelnemen aan de ACE 2019 Conference & Trade Show in Brighton. Hun productrange krijgt ook een plaats binnen de wedstrijd van de Best Product Awards. Om de deelname mogelijk te maken voorziet ICOM Belgium Flanders in een reisbeurs ter waarde van 500 euro en draagt ACE de inschrijvingskost van 400 euro. Bovendien mag het MAS ook in een presentatie toelichten hoe en waarom het product ontwikkeld is.

Proficiat! En voor de andere deelnemers: DIVA, Design Museum Gent, FOMU, Industriemuseum, KOERS, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Memorial Museum Passchendaele 1917 en Stadsmuseum Lier, herinneren we aan de olympische gedachte.

Tip!

Op 11 februari kan u in Antwerpen naar de studiedag MAS in Jonge Handen. Aanleiding is de tiende verjaardag van de jongerenwerking van het MAS en de expo Instinct, waarin de jongeren resoluut het voortouw nemen. Een ijkpunt om bij stil te staan en een ideale gelegenheid om samen met jongeren en experten ‘MAS in Jonge Handen’, en bij uitbreiding het thema jongeren en musea, onder de loep te nemen. Meer informatie over deze studiedag vindt u in de FARO-kalender, waar u zich ook kan inschrijven.

Foto's:

  • Groepsfoto MAS in jonge handen (c) MAS
  • Blijde gezichten op de uitreiking. Presentatrice Ann De Bie (rechts) naast Sofie De Ruysser en Liene Conard (midden). (c) Jonathan Sommereyns - FARO
Roel Daenen