Vrouwen en genderdiversiteit in musea en tentoonstellingen | Save the date
8 maart 2023, een datum om alvast te noteren. Dan vindt in Ieper een studiedag plaats over genderdiversiteit en de positie van vrouwelijke kunstenaars in musea en tentoonstellingen.
Does sex matter?
Met die vraag onderzoeken het Yper Museum, CC De Steiger Menen, Mu.ZEE en FARO hoe het is gesteld met genderdiversiteit en met de positie van vrouwelijke kunstenaars in musea en tentoonstellingen.
In 2022-2023 staan er in West-Vlaanderen drie tentoonstellingen gepland met kunst van vrouwen die rond 1900 actief waren. Het Yper Museum toont werk van Louise De Hem, CC De Steiger zet Yvonne Serruys centraal en Mu.ZEE zoomt in op Anna Boch. Nochtans blijven vrouwen tot op de dag van vandaag schromelijk ondervertegenwoordigd in publieke collecties.
Dezelfde afwezigheid merken we in de kunstcanon. Bovendien verdienen vrouwen nog steeds minder dan hun mannelijke collega’s. Hoe kan dat en wat kunnen we eraan doen? Op die centrale vragen willen we in deze studiedag een antwoord formuleren.
Wat kunt u verwachten?
Lezingen, panelgesprekken met actuele spelers uit de kunstsector en enkele interviews dompelen u volledig onder in het thema van de dag.
In de voormiddag focussen we op ‘vrouwelijke kunst in musea’. Hoe kan een museum de aandacht verhogen? En wat als uw collectie maar weinig vrouwelijke kunstenaars telt? Op welke aspecten legt u de nadruk op en welk vocabularium gebruikt u?
In de namiddag trekken we het thema verder open en onderzoeken we samen de interactie tussen gender(diversiteit) en kunst. Rond 1900 leeft nog sterk het idee dat vrouwen minder creatief en vernieuwend zijn. Vandaag weten we gelukkig beter. Tegelijk is gender en genderdiversiteit vandaag een thema waar veel kunstenaars mee aan de slag gaan in hun werk. Genderdiversiteit vormt steeds meer een bron van inspiratie.
Het volledige programma volgt begin 2023.
Foto: Louise De Hem, De verdwaalde kip (1891) en De doos van Pandora, (1910), collectie: Yper Museum / Anna Boch, Zicht op Veere (1906) / Yvonne Serruys in haar Parijse atelier.