Jongeren en musea

Logo 1 euromaatregelAmuseeVous vzw en VUB (SMIT) voerden onderzoek naar de relatie tussen jongeren en musea. De kraakverse resultaten werden voorgesteld tijdens de studiedag Mind The Gap! The Sequel.

Onderzoekster Olga Van Oost benadrukt in het onderzoek het gegeven dat jongeren ‘het meest te weten komen’ van, door en met elkaar. Of, via hun eigen netwerken. Zo’n netwerk kan hun persoonlijke vriendenkring zijn, maar evengoed een virtuele community op het internet. In het betere jargon wordt alles wat zich in zo’n netwerk van gelijkgestemden afspeelt, ook wel met het begrip peer-to-peer aangeduid.

Wanneer we de peer-to-peer-gedachte concreet vertalen in termen van museumeducatie, dan blijkt dat het er niet alleen op aan komt om een museaal aanbod te ontwikkelen voor het (formele) onderwijs. Het is minstens even opportuun om een aanbod te creëren dat zich in een informele context kan afspelen. Of met andere woorden, een aanbod dat jongeren uitnodigt om in hun vrije tijd, samen iets te doen in of met het museum.

Vertalen we het concept in termen van museumcommunicatie, dan komt het er op aan om de jongeren zelf nauw te betrekken of te engageren bij de communicatie. Zij kunnen immers op een heel spontane manier een informatieflow op gang brengen in hun eigen jongerennetwerk. Deze jongerennetwerken kunnen zich, zoals eerder aangestipt, evengoed in cyberspace bevinden. Denk hierbij bijvoorbeeld dan aan Netlog of MySpace. Blijkt dat alleen op deze manier de verspreiding van uw boodschap onder jongeren een gegarandeerd feit kan worden. Investeren in digitale communicatie die in handen is van jongeren, is dus de boodschap.

De resultaten van het onderzoek werden 16 maart 2009 gepresenteerd tijdens de studiedag ‘Mind the Gap! The Sequel’. Het verslag van de studiedag is te raadplegen via de website AmuseeVous. Via deze site kunt u eveneens de gelijknamige publicatie nabestellen waarin alle onderzoeksresultaten opgenomen zijn.

Hildegarde Van Genechten
onderzoek
publiekswerking
publieksbemiddeling
1 euromaatregel
erfgoededucatie
educatie
communicatie
jongeren
jeugdwerk
marketing