De stem van kinderen en jongeren in uw organisatie

foto: Allec Gomes via Unsplash

Hoe zorgt u er nu écht voor dat ook de stem van kinderen en jongeren in uw organisatie wordt gehoord? Ook al zitten kinderen en jongeren in het vizier van erfgoedhuizen en -werkingen, doorgaans benaderen we ze als potentieel 'publiek', of als 'deelnemers' aan ons aanbod of programma's. Maar hoe maken we van kinderen en jongeren medebestuurders of co-programmatoren? Hoe geven we ze een stem in het gesprek over wat bijvoorbeeld een museum hoort te zijn? Hoe zetten we ze mee aan het roer in onze organisatie? Hoe, in andere woorden, geven we ze een fundamentele stem die mee de keuzes in de werking bepaalt?

Basiscursus participatie met focus op kinderen en jongeren

We zoeken samen met u graag verder uit hoe we kinderen en jongeren een plek in de werking kunnen geven. Dit doen we in de Basiscursus participatie aan de hand van de ervaringen van erfgoedactoren die heel wat expertise opbouwden.

De Basiscursus participatie legt telkens een andere focus. Tijdens de vorige editie keken we in het bijzonder naar archiefwerkingen die participatie en cocreatie omarmen. Zo verkennen we gaandeweg het brede spectrum van participatie in het ruime erfgoedveld.

Schrijf nu in voor deze editie van de basiscursus, want de inschrijvingsdeadline nadert! Het is een unieke gelegenheid om op korte tijd met heel wat voorbeelden kennis te maken, én om te leren uit de ervaringen van collega's.

Lees ook: Erfgoeddag van, door en voor jongeren

Foto: Allec Gomes via Unsplash

Hildegarde Van Genechten
participatie
kinderen
jongeren
cocreatie
Cursus