Yper Museum pleit voor een sterke jongerenwerking en levert Erfgoedklasbakken

Jongeren werken mee aan tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch ©  Yper Museum

In 2022 pakt het Yper Museum uit met een tentoonstelling over het werk van twee Ieperse kunstenaars: de 19e-eeuwse kunstenares Louise De Hem en haar hedendaagse collega Edith Dekyndt. De Hem was een voor haar tijd uitzonderlijke persoonlijkheid: als jonge vrouw studeerde ze in Parijs en later kon ze ook leven van haar kunst. Ze liet een oeuvre na dat voornamelijk bestaat uit pasteltekeningen. Dekyndt daarentegen werkt in haar installaties met meer materialen, van klei en gordijnen tot video’s en foto’s. De twee vrouwen hebben gemeen dat ze na hun Ieperse roots de grens overstaken: De Hem vestigde zich in Parijs, Dekyndt ging naar Berlijn. Maar wat is nu de link met de jongerenwerking van het museum?

De tentoonstelling over De Hem komt tot stand met een bijzondere groep van curatoren. Het zijn immers de elf leerlingen van het zesde jaar beeldende vorming van Heilige Familie Ieper die beslissen hoe deze expo vorm krijgt.  Daarin wordt de groep een heel jaar begeleid.

Sandrin Coorevits licht toe: “De leerlingen bezochten al het depot en kregen inzage in de gedigitaliseerde werken van De Hem. Daaruit kozen ze elk twee werken. Daarnaast konden ze de werken ook echt bekijken en zo gaven ze nog meer vorm aan hun selectie. Binnenkort worden ze ook begeleid in de opbouw van de tentoonstelling. Een workshop art handling volgt ook, inclusief thema’s als belichting, temperatuur, vochtregeling en promotie/marketing.”

Leerlingenontwerp voor tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch Jongeren werken mee aan tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch © Yper Museum
Leerlingen bezoeken Iepers stadsarchief ter voorbereiding van hun reportage 'In het spoor van het heilig bloed' Leerlingenontwerp voor tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch Jongeren werken mee aan tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch © Yper Museum
Leerlingen bezoeken Iepers stadsarchief ter voorbereiding van hun reportage 'In het spoor van het heilig bloed' Leerlingen bezoeken Iepers stadsarchief ter voorbereiding van hun reportage 'In het spoor van het heilig bloed' Leerlingenontwerp voor tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch Jongeren werken mee aan tentoonstelling rond Ieperling Gerard Vermeersch © Yper Museum

Met dit traject is het museum niet aan zijn proefstuk met jongeren toe. Zo was er al een voortraject, onder begeleiding van medewerker Wouter Sinaeve, waarbij een zesde jaar Beeldende Kunst nauw samenwerkte met de klas Decoratie voor een ontwerp bij de tentoonstelling over Ieperling Gerard Vermeersch. 

Met een ander voortraject won Yper Museum in 2019 de International Badges Award die kadert in het Erasmus+ programma van de Europese Unie. In dit project maakten de vijfde- en de zesdeklassers van Juf Lore uit Voormezele een reportage over de processie van het Heilig Bloedrelikwie. Dat lijkt niet meteen gesneden brood voor deze leeftijdscategorie? Daar paste Yper Museum een mouw aan. Zo leerden ze van VRT-journalist Tijs Mauroo de kneepjes van het betere film- en montagewerk. Ze ploegden door het Ieperse stadsarchief, leerden over interviewtechnieken en trokken naar de opnamestudio en talrijke locaties. Dit leverde een reportage op die een bijzondere plek kreeg in het museum. Ook de kinderen zelf waren enthousiast, zoals hun getuigenis met sfeerbeelden toont. Op deze manier kwamen leerlingen via een omweg toch in contact met immaterieel erfgoed, en dat werkt. 

Project Het bewaren waard nu ook in de formule erfgoedklasbakken

We vermeldden het al: Sandrin gelooft sterk in de idee om jongeren centraal te plaatsen in de museale context. Ze wil dan ook voor Erfgoeddag-week haar steentje bijdragen.

Vroegere projecten brengen inspiratie. Zo is er het project Het bewaren waard waarbij het museum vooral groepen wil aanspreken die moeilijk bereikbaar zijn. Eerder zorgden Fedasil en de gevangenis van Ieper al voor deelnemers. Zo kunnen de deelnemers uit een collectie van 25 kunstwerken (van drie verschillende musea) een eigen object kiezen. Pas daarna krijgen ze uitleg over de kunstwerken en maken ze opnieuw een selectie. Ze worden ook aangespoord om zelf voorwerpen mee te nemen die voor hen waardevol zijn en zo leren ze dat erfgoed niet per se een grote geldwaarde heeft en dat de context vaak belangrijker is dan het stuk zelf.

Een gelijkaardige oefening kan zeker ook in scholen aanslaan. Ann-Sophie Coene, medewerker educatie, zal dan ook als Erfgoedklasbak tijdens de Erfgoeddag-week een sessie zoals deze organiseren voor de lagere school. 

Een breed scala aan erfgoedperspectieven via de Erfgoedklasbakken

Beeld Erfgoedklasbakken. Bron: FARO
Sandrin Coorevits © Eric Flamand

Maar Sandrin wist meer medewerkers te overtuigen: zo trekt wetenschappelijk medewerker Hannelore Franck graag naar de klas om in de lessen esthetica vrouwelijke kunstenaars uit de 19e eeuw te presenteren.

Publieksmedewerkers Katrien Goudeseune en Katelijne Vanbeselaere gaan dan weer een heel andere richting uit: zij tonen in lessen als economie en toerisme graag hoe je een museum in de markt zet en zetten zo hun expertise rond communicatie en marketing in de kijker. Het museum toont zo heel goed dat Erfgoedklasbakken met totaal verschillende perspectieven diverse erfgoedverhalen in het middelbaar kunnen brengen. 

Meer informatie voor uw deelname als Erfgoedklasbak:

  • Bent u als leerkracht geïnteresseerd om Hannelore, Katrien of Katelijne (of andere) Erfgoedklasbak(ken) in uw klas te ontvangen? Registreer u dan via dit formulier.
  • Wil u - net als de medewerkers van Sandrin Coorevits - voor de klas staan? Mogelijk kreeg u door deze blog inspiratie om zelf met schools erfgoed aan de slag te gaan voor Erfgoeddag? Registreer dan snel uw activiteit via inschrijven.erfgoeddag.be. Gaat u mee de uitdaging aan?

Foto's: © Yper Museum. Portretfoto Sandrin Coorevits: © Eric Flamand

eva.begine