Experten van CEMPER, hét Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed maken u wegwijs in de belangrijkste richtlijnen rond archiefzorg en haar dienstverlening op dat vlak. Aansluitend maakt u kennis met enkele good practices.
Op dinsdag 1 december 2020 blaast de cultureel-erfgoedsector digitaal verzamelen voor de 10e editie van het Groot Onderhoud. Dit jaar houden we de lokale en bovenlokale erfgoedwerking tegen het licht.
Erfgoedcellen, musea en archieven uit eenzelfde regio zijn belangrijke partners in de uitbouw van een regionaal erfgoedbeleid. Door met elkaar samen te werken kunnen zij elkaar versterken, maar erfgoed regionaal ook sterker op de kaart zetten en de erfgoedgemeenschappen gerichter ondersteunen. Om u
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
FARO presenteert de Nederlandse vertaling van het manifest ‘Les musées d’art, amis des tout-petits’ (Fraje). Het manifest wil musea aansporen om zich ook tot de allerkleinsten te richten in hun werking. Waarom? Het staat vast dat het culturele aanbod voor gezinnen met de allerkleinsten erg klein is
Werken voor én met ouders, kinderen, gezinnen: het is een taak die inmiddels vele culturele instellingen ter harte nemen. Door kinderen en volwassenen in contact te brengen en te laten kennismaken met culturele uitingen groeit het zelfbewustzijn over de eigen plaats in de wereld. In dit korte
‘Herinneringen voor de toekomst’ was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit