De volgende internationale bijeenkomst van de Section for Business Archives (SBA) vindt plaats in Warschau, Polen van 22 tot 24 september.
Dit nieuwe VVBAD-congres gaat over de impact van data, informatie en kennis op een organisatie en richt zich tot de brede waaier van professionals in profit, non-profit en overheid, die hiervoor instaan.
Musea overstijgen hun traditionele rol om een belangrijke bijdrage te leveren aan het aanpakken van urgente maatschappelijke uitdagingen, zoals armoede, klimaatverandering, geestelijke gezondheid en gelijkheid voor iedereen. Deze culturele instellingen, ooit vooral gezien als bewaarplaatsen van...
Musea worden vaak gezien als ruimtes waar creativiteit in al haar vormen wordt tentoongesteld en gevierd. Wat echter vaak onopgemerkt blijft, is dat musea zelf dynamische ruimtes voor creativiteit zijn, waar verleden en heden samenkomen om nieuwe ideeën aan te wakkeren en innovatie te inspireren...
Informatie aan Zee, het congres voor de informatieprofessional georganiseerd door VVBAD, gooit de deuren open. Alles wat u als informatieprofessional aanbelangt, kan aan bod komen, zolang het inspireert, innovatief is, intersectoraal of interactief. Stuur uw voorstel in vóór 30 januari 2017 of...
Emoties worden in onze maatschappij steeds belangrijker en nadrukkelijker. Sommigen gewagen zelfs van de ‘emocratie’, die diep in het handelen en denken is doorgedrongen. Ook in de museumsector in binnen- en buitenland wordt expliciet nagedacht over hoe emoties een rol kunnen spelen in de werking...
Veerle Wallebroek, coördinator van Het Firmament (landelijk expertisecentrum voor het cultureel erfgoed van de podiumkunsten), werd op 2 juni 2016 verkozen als secretaris-generaal van SIBMAS , het internationale netwerk voor het erfgoed van de podiumkunsten. SIBMAS (Société internationale des...
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...
Vanaf vandaag tot 27 augustus voeren de Brusselse musea een hele zomer lang promotie voor hun permanente collecties. Onder de noemer #100Masters zetten ze gedurende 100 dagen 100 topstukken in de kijker via tal van rondleidingen, familieparcours en speed dates. De campagne wordt ondersteund door een...
De legendarische garderobe van Manneken-Pis, zowat de beroemdste inwoner van Brussel, wordt nu nog bewaard in het Broodhuis maar verhuist in het najaar naar een nieuwe stek. Om die verhuis kracht bij te zetten lanceert het Museum van de Stad Brussel een ontwerpoproep voor een visual met Manneken-Pis...