Met de lessen van de crisis in het achterhoofd kijkt DEN van 31 mei tot en met 4 juni vooruit naar een nieuwe toekomst voor cultuur. Een toekomst waarin digitaal en analoog, online en offline elkaar versterken en aanvullen.
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
Op 26, 27 en 30 oktober 2020 organiseerden FARO en de Reinwardt Academie drie webinars over meerstemmigheid en conflict. In een eerste webinar werd het beleid en de praktijk van de Londense Wellcome Collection toegelicht door directrice Melanie Keen. Daarna volgde een webinar waarin gekeken werd
Het gesprek is vandaag belangrijker dan ooit. Er zijn zoveel grote thema’s die burgers, maar ook publieke instellingen zoals musea, bezighouden en waarover gepraat moet worden. Hoe gaan we om met migratie, racisme en dekolonisatie? Hoe kunnen taboe-onderwerpen zoals depressie, burn-out of andere
In juni 2021 organiseert het RISE-netwerk zijn eerste conferentie over opkomende technologieën en de digitale transformatie van musea en erfgoedlocaties.
Op dinsdag 26 november 2019 bliezen de medewerkers van archieven, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen, documentatiecentra, musea, restauratieateliers, onderzoeksinstellingen, vrijwilligersorganisaties en tal van beleidsmakers verzamelen in hetpaleis in Antwerpen voor de 9e editie van het Groot
Anno 2019 zijn kunststeden, de VGC en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden volop bezig met de opmaak van een subsidieaanvraag voor een cultureel-erfgoedconvenant. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw
Erfgoed heeft een vaste stek verworven op de gemeentelijke beleidsagenda’s. Dat blijkt uit het onderzoek dat FARO heeft gevoerd naar het erfgoedgehalte van de gemeentelijke meerjarenplannen (2014-2019). Toch was de opmaak en uitvoering van deze meerjarenplannen niet overal even evident. Binnen het
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld