Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Herinneringen voor de toekomst was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit een
In de museale wereld werd in de voorbij zes-zeven jaar veel ervaring opgedaan inzake het plannen, programmeren, managen, coördineren, opvolgen enzovoort van nieuw- of verbouwprojecten. Het gaat om complexe processen waar iedereen vanuit zijn rol en verantwoordelijkheid als betrokken partij mee te
Wat levert dat eigenlijk op, investeren in cultuur? Over die vraag woeden soms hevige debatten, waarbij voor- en tegenstanders van een actief cultuurbeleid soms positie innemen op basis van weinig onderbouwde aannames pro en contra. Er is dus dringend nood aan objectivering. Om die reden brachten
Verslag van een surveyonderzoek over erfgoedverenigingen, uitgevoerd door het Vlaams Centrum voor Volkscultuur in 2002, in opdracht van de Vlaamse overheid (project Alpha).