Tijdens deze praktijksessie leert u hoe u (nieuwe) educatieve materialen zoals werkbladen, workshops, video’s of lespakketten op Erfgoedwijs.be toevoegt, hoe u het bestaande aanbod op Erfgoedwijs.be actueel houdt en hoe u die specifiek voor Erfgoeddag in de kijker kunt houden.
De Trefdag is dood, lang leve Assemblee: vanaf 2021 is dit een dag uitsluitend voor Pulsegenoten en spreken we van Assemblee. Verzamelen geblazen op donderdag 9 december in deSingel, Antwerpen!
Deze lessenreeks gaat in gesprek met schrijvers, filosofen, journalisten, bibliothecarissen en archivarissen uit Vlaanderen en Nederland. Samen reflecteren ze over de institutionele dimensie van dekoloniseren en denken na over hoe literatuur daarbij een rol kan spelen.
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
Erfgoeddag 2022 wordt een heel bijzondere aflevering. Met de roepnaam Erfgoeddag maakt school! belicht Erfgoeddag het erfgoed van het schoolleven en -verleden. Deze editie zal evenwel anders zijn dan alle voorgaande. Op zondag 24 april vindt de ‘klassieke’ Erfgoeddag plaats, en verwachten we het
Een activiteitenpakket erfgoededucatie voor 2e en 3e graad secundair onderwijs. In dit erfgoedpakket bieden CANON Cultuurcel, FARO en De Veerman online vijf activiteiten voor jongeren van de 2e en 3e graad secundair onderwijs. Het pakket sluit aan op de nieuwe eindtermen rond historisch bewustzijn
Erfgoed is overal, en erfgoed maakt nieuwsgierig. U kunt er heel veel kanten mee uit. De grote vraag is dan: hoe begint u er heel concreet aan? Hoe doet u dat, een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten?
Participatie realiseren we bij uitstek door mensen te zien en te spreken. Ontmoeting is zó cruciaal. Maar hoe doen we dat in tijden van corona? Deze livesessie op 16 maart was opgebouwd aan de hand van volgende vragen: Participatie in coronatijden: wat is op dat vlak gebeurd het afgelopen jaar? Wat
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De