Participatie realiseren we bij uitstek door mensen te zien en te spreken. Maar hoe doen we dat vandaag? Zijn er digitale alternatieven? Vijf collega's uit het erfgoedveld lieten tijdens een livesessie zien wat er mogelijk is.
In een nieuwe driedelige online inspiratiereeks biedt FARO u zes verschillende ervaringen over live digitaal gidsen. Als kers op de kaart zijn er mogelijkheden te over voor expertise-uitwisseling met andere deelnemers.
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
Bent u verantwoordelijk voor de educatieve werking van een museum, archief, erfgoedbibliotheek of erfgoedcel? Dan bereikt u via Erfgoedwijs.be voortaan tienduizenden leerkrachten in Vlaanderen!
Op 11 maart vond de Dag van de Cultuureducatie plaats. U was misschien een van de 700 deelnemers die we mochten verwelkomen? Ook wie er niet bij kon zijn, kan de dag nu opnieuw beleven.
De internationale ICOM CECA-conferentie vindt plaats van 25 oktober tot 29 oktober 2021. Het centrale thema is 'Co-creatie binnen en buiten de museummuren'. De conferentie wordt hét trefmoment voor iedereen die werkt rond co-creatie in musea.
De Werkgroep Musea en Meerstemmigheid denkt na en discussieert over de betekenis van meerstemmigheid, diversiteit en inclusie, het belang van herinneren als erfgoedpraktijk en van agonisme. Maar wat denkt ú over deze thema’s?
In 2021 is het 100 jaar geleden dat Roger Raveel werd geboren. Een ideale gelegenheid voor Canvas om een nieuw portret te maken van een van onze belangrijkste naoorlogse schilders.
Naar aanleiding van de lancering van de publicatie 'Weg met jongeren!' organiseert Toerisme Vlaanderen op 1 april een livestream vanuit het GUM. Bedoeling is om jongeren onder de aandacht van musea te brengen.
In deze nieuwe livesessie op 16 maart bevragen we een aantal collega’s uit het erfgoedveld over hun participatieve werking in coronatijden. Wat loopt nog? Op welke manier? En welke lessen werden er proefondervindelijk geleerd?