ValuesTV, een nieuwe waarde in medialand

De CEO, voorzitter en CFO van ValuesTV

Gisteren presenteerde ValuesTV zijn plannen in de Vlaamse Opera in Gent. ValuesTV is een nieuw crossmediaal (versta: tv, radio, print, website enz.) platform dat vanaf 1 januari 2018 met een eigen programma ook visibiliteit zal bieden aan de cultureel-erfgoedsector.

“ValuesTV is het nieuwe, onafhankelijke, pluralistische mediaplatform dat verhalen zal brengen rond maatschappelijke pijlers zoals cultuur, erfgoed, geschiedenis, toerisme, zingeving, spiritualiteit, ecologie, welzijn, zorg, ontwikkelingssamenwerking en jeugdwerking. Het medianetwerk zal bestaan uit een tv-zender, een radiostation (zowel DABplus als online), een online redactieportaal, een video- en streamingportaal, een magazine, een storytellingsapplicatie en zelfs een crowdfundingportaal”, luidt de aanhef van het persbericht.

Crossmediale aanpak

ValuesTV kiest bewust voor een crossmediale ontsluiting van verschillende verhalen. Het publiek zoekt en vindt binnenkort – wanneer het maar wil – de inspirerende verhalen waarnaar het op zoek is, ongeacht tijd, plaats of onderwerp, op een van de verschillende kanalen van ValuesTV.

“Wat het open tv-net betreft zijn de gesprekken met Telenet en Proximus volop aan de gang. Of we daarin gaan slagen weten we niet, maar de constructieve toon van de gesprekken geeft ons voldoende hoop om door te zetten met het project”, aldus Leo Neels, voorzitter van de raad van bestuur.

Behalve via het lineaire kanaal, zal ValuesTV ook online te zien zijn via ValuesTV.org, het redactieportaal waar audio, video en artikels samenvloeien. ValuesRadio zal via het portaal en DABplus te beluisteren zijn. Het radiostation zal focussen op de verhalen in en rond muziek.

Het webportaal van ValuesTV gaat op 1 januari 2018 online. Het thema ‘zingeving’ zal de spits afbijten. Daarna volgen in cascade de andere themakanalen. Tegelijk wordt ook het streaming- en videoportaal actief en gaat ValuesRadio op antenne.

Winst is niet het hoogste goed

ValuesTV heeft een zeer duidelijk maatschappelijk engagement. Statutair werd vastgelegd dat winstmaximalisatie geen streefdoel is. “Het aanbod zal zodanig op waarden en verbinding gericht zijn, op authenticiteit en het bereiken van zijn maatschappelijk effect, dat ValuesTV niet competitief zal zijn voor het bestaande tv-aanbod, maar eerder aanvullend zal zijn”, aldus Neels. “Een intelligent businessmodel met goed bestuur en rentmeesterschap moet ons toelaten ValuesTV te positioneren zonder competitie met degenen die hun inkomsten in de advertentiemarkt zoeken.”

De content zal niet verstopt worden achter een registratie- of betaalmuur. ValuesTV zal zijn content gratis aanbieden zodat iedereen die ten volle kan delen met haar of zijn netwerk.

“Op ValuesTV zullen geen commerciële bannering of campagnespots te zien zijn. Spots en banners worden enkel gebruikt voor boodschappen van non-profitorganisaties en om hun verhalen aan te kondigen”, zegt Johan Vencken, CEO van Values Television. “Het businessmodel van ValuesTV is gebaseerd op investeringen, sponsorship, filantropie en vooral op sterke partnerschappen. In die partnerships staan niet geld en marge centraal, maar de versterking van elkaars projecten en de realisatie van elkaars doelstellingen.”

Slow journalism

Als redactionele lijn kiest ValuesTV resoluut voor slow journalism. Johan Vencken: “Het verhaal bepaalt het format en het krijgt de tijd en de ruimte die nodig is om verteld te worden. ValuesTV is op mensen gericht en vertrekt van mensen. De mens staat centraal met zijn of haar passies en engagement, emoties en dromen, kwetsbaarheid en weerbaarheid … en dat ongeacht het thema van het verhaal.”

U kunt op de volledige toespraken van CEO Johan Vencken en Leo Neels, voorzitter van de raad van bestuur nalezen op de website van ValuesTV. De ploeg van ValuesTV kunt u aan de slag zien en spreken op het Groot Onderhoud, op 1 december in het Provinciehuis van Vlaams-Brabant.

Bron: persbericht ValuesTV

Foto (v.l.n.r.): Johan Vencken, CEO ValuesTV; Leo Neels, voorzitter van de raad van bestuur; en Johan De Neef, CFO ValuesTV.

Roel Daenen