Contour Biënnale over dekolonisatie

Contour. Foto: (c) nona

Voor de negende keer al organiseert het Mechelse kunstencentrum nona dit jaar de Contour Biënnale, een uniek platform voor al wie belangstelling heeft voor bewegend beeld. Tijdens deze negende editie zijn ecologie, ongelijkheid, degrowth (inkrimping), solidariteit en racisme de grote thema’s die in de films, installaties en performances van de geselecteerde kunstenaars aan bod komen.

Ook de stad Mechelen en haar bewoners blijven een inspiratiebron voor de projecten, net als de recente koloniale geschiedenis van België. Drie grote publieksmomenten en verschillende tussentijdse presentaties vormen de ruggengraat. Ze vinden plaats van 11 tot 13 januari, van 17 tot 19 mei en. van 18 tot 20 oktober 2019.

Drie fasen

De eerste van de drie weekends of de drie fasen is afgestemd op The Waxing Crescent Moon Phase, of de fase van de wassende maan. Het is het moment dat volgt op de Nieuwe Maan. Gedurende twee dagen gaan verschillende lezingen, performances, voorstellingen, filmvertoningen, installaties en discussies in op de thema's en associaties die te maken hebben met een toestand die net voor het moment van voltooiing plaatsvindt, een fase in volle groei. Meer concreet is de insteek het verleden van Belgie, en de uitdagingen van dekolonisatie. Vanuit het hedendaagse België worden specifieke vragen gesteld: wie schrijft de geschiedenis van kolonisatie en migratie? Wie strijdt voor dekolonisatie? En wie creëert een toekomst voor zwartheid binnen Europa?

Dekolonisatie

Zo levert Laura Nsengiyumva met PeoPL een bijdrage over de plaats die koning Leopold II inneemt in de Brusselse openbare ruimte. Meer algemeen kaart het werk zijn status aan in het Belgische geweten, de officiële vieringen, folklore, en in onze taal. Uit het programma: "Onze Belgische natie is nog jong en heeft weinig geschiedenis en identiteit. De figuur van Leopold II wordt daarom vaak gebruikt om een gevoel van patriottisme aan te wakkeren. Door zijn megalomane verfraaiingswerken in Brussel krijgen we de illusie een rijk en geciviliseerd land te zijn. Leopold II wordt onze ‘Koning bouwheer’ genoemd, maar de financieringsmiddelen hiervoor put hij uit onze voormalige kolonie, die hij op een wrede manier verwoest. PeoPL vertolkt een proces dat zich al lang aan het voltrekken is. Het is daarom ook een dankbetuiging aan en een knipoog naar alle activisten of mensen die helpen aan deze deconstructie. PeoPL is de droom van een ommekeer en een ode aan de wilskracht, ‘de dekolonisatie van de geesten’."

The Black Archives (TBA) wil de geschiedenis van mensen van Afrikaanse afkomst in Nederland en daarbuiten onder de aandacht brengen. Voor de Contour Biennale creëerde kunstenaar Raul Balai, in samenwerking met TBA medeoprichter Jessica de Abreu een aangepaste versie van zijn reeks Never als onderdeel van de pop-upboekententoonstelling van TBA. Never focust op de manier waarop het 'Westen' de hele wereld vormgeeft en bepaalt wat als feit of waarheid kan gezien worden. Het werk toont hoe dit vandaag nog steeds aanwezig is in het alledaagse, maar ook in de media en academische wereld.

Meer informatie over het programma vindt u op de website van Contour.

Foto: (c) nona

Katrijn Dhamers