Slot #vrterfgoed | Tien programmavoorstellen voor de VRT

#vrterfgoed - pitch

Alweer een afgeladen auditorium, gisteren bij FARO. Daar brachten tien (erfgoed)organisaties hun ‘pitch’ – mediajargon voor programma-idee of -voorstel – voor een panel van VRT-programmamedewerkers en een heleboel collega’s-erfgoedwerkers. Ook maakten de aanwezigen kennis met Otorongo, de rechtstreekse toegangspoort om creatieve programmavoorstellen voor Eén, Canvas en Ketnet in te dienen. Hiermee komt het #vrterfgoed-traject – voorlopig althans – ten einde.

Het #vrterfgoed-traject ontstond in de dagen na het jongste Groot Onderhoud – het jaarlijkse netwerk- en overlegmoment van de cultureel-erfgoedsector – dat vorig jaar in het teken stond van ‘beeldvorming’ (in de massamedia). Daar registreerden we een grote appetijt en bereidheid van zowel de VRT als de aanwezigen om elkaar beter te leren kennen, elkaars noden en mogelijkheden te verkennen en dus werk te maken van een duurzame(re) relatie. En zie, #vrterfgoed was geboren. We vroegen de collega’s van Herita mee aan boord en lanceerden samen op 27 januari de oproep om ‘iets met de VRT’ te doen.

Grote nood

42 organisaties bezorgden ons voor de deadline hun ideeën. We ontvingen niet alleen een berg teksten, powerpointpresentaties, filmpjes, mails en foto’s, ook de telefoon stond roodgloeiend. We beseften dat we met het initiatief beantwoordden aan een grote, bestaande nood. Deze instellingen, individuen én bedrijven zonden iets in:

Alden Biesen, AMSAB-ISG, Agentschap, ARHus, Onroerend Erfgoed, Bokrijk, Brusselse Museumraad, Girbe Buist, Gunnar Callebaut, Centrum voor Agrarische Geschiedenis, Emile Verhaerenmuseum, Erfgoed en Musea Antwerpen, FoMu, Gallo-Romeins Museum, Gents Universiteitsmuseum, Emy Geyskens, Jan Verleyen en Wim De Baere, Sarah Kaerts, Kasteel d’Ursel, Kasteel van Gaasbeek, Kazerne Dossin, KMKG, KMSKA, Koninklijke Bibliotheek van België, Hendrik Lettany, Letterenhuis, MADOC, MIAT, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Museum Dr. Guislain,  M HKA, Museum voor Natuurwetenschappen, Museum Plantin-Moretus, Pascale Pérard, Pols, Provincie Limburg, Red Star Line Museum, Rijksarchief, Rubenshuis, Johan Stoefs, Stripgids, Tuinwijk 2020 en, ten slotte, de Vlaamse Erfgoedbibliotheek.

Pecha Kucha’s

Uit die voorstellen selecteerde een klein panel (met Walter Couvreur, Els Vandeperre en Wim Seghers (VRT), Hanne Poppe (Herita), Olga Van Oost en ondergetekende (FARO)) dan tien inzendingen die we vroegen om gisteren een pecha kucha te komen houden. Zo’n pecha kucha – uit het Japans, wat zoveel betekent als ‘gebrabbel’ – is een vast presentatieformaat waarbij twintig dia’s twintig seconden lang na elkaar worden geprojecteerd. De presentator hangt zijn verhaal op aan die beelden. Dit formaat ‘dwingt’ de spreker in zekere zin om heel kort en kernachtig te zijn. Een aantal voorstellen uit de ‘pool’ van 42 waren zo overtuigend – zoals die van Bokrijk en Emy Geyskens, Jan Verleyen en Wim De Baere – dat ze het stadium van de pitch konden overslaan, en meteen aan de programmaverantwoordelijken werden bezorgd.

En wat gebeurde er met alle andere, 32 ‘niet-geselecteerden’? Die ontvingen enerzijds eerlijke feedback van dit panel, en anderzijds werd hun inzending (of elementen ervan) bezorgd aan die netten waarvan de panelleden meenden dat het hen zou kunnen interesseren.

Deze tien instellingen presenteerden gisteren hun pecha kucha: Stripgids, Letterenhuis & Verhaerenmuseum, MADOC, Gallo-Romeins Museum, ARHus, Museum Dr. Guislain, Rijksarchief, Musea en Erfgoed Antwerpen, Kasteel d’Ursel en, ten slotte, de Kazerne Dossin. U vindt hun presentaties als u op de hyperlinks klikt, net als een uitgebreid beeldverslag. Ook onze eigen, inleidende presentatie kunt u gerust nalezen.

Vervolgens kregen de 42 inzenders de kans om te speeddaten met mensen van Radio 1, Radio 2, Klara, Ketnet, Canvas en Iedereen Beroemd. De overige aanwezigen hadden een groepsgesprek met Walter Couvreur, Els Vandeperre (Radio 2), Mark De Geest (VRT), Sarah Bourguignon (Fans of Flanders), Lukas Vanclooster (Nieuwsdienst) en Wim Seghers (VRT).

Otorongo, de snelweg voor programmavoorstellen

Voorafgaand aan al het pitchgeweld stelde Ingrid Lanckmans (Canvas) het digitale platform Otorongo voor. Dat is “dé plaats waar u uw creatieve programmavoorstellen voor Eén, Canvas en Ketnet kunt indienen.” Eens u een account hebt aangemaakt op www.otorongo.be kunt u via een eenvoudig menu voorstellen indienen. De VRT verbindt zich ertoe om binnen een termijn van zes weken te reageren. Het gaat, voor alle duidelijkheid, over programmavoorstellen, en dus niet over actua-gerelateerde (zoals expo’s, publicaties, evenementen  enz. en de persberichten en -dossiers die ze voorstellen) informatie.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Eerst en vooral iets over hoe programmamakers naar ‘content’ kijken, en hoe ze dit beoordelen, in functie van het VRT-net en, specifieker, programma. Alles begint natuurlijk met een creatief (en haalbaar) voorstel, dat op goeie ‘erfgoed-inhoud’ gestoeld is. Afhankelijk van de evaluatie bij alle deelnemers (inzenders) en aanwezigen gisteren en het VRT-panel, zullen we bekijken hoe we nog beter een scherp inzicht kunnen geven in dit hele proces.

Het was voor de collega’s-erfgoedwerkers ook erg interessant om te zien hoe de tien hun pecha kucha hielden. Ook daar kwam vaak een stevige portie creativiteit – en zelfs een lekkernij! – aan te pas.

Wordt dus vervolgd.

Roel Daenen
VRT
beeldvorming
media
Herita
communicatiestrategie
#vrterfgoed
Lezing of presentatie