Museum Plantin-Moretus wint eerste Museum Product Award

Op het voorbije Groot Onderhoud werd de allereerste ‘Museum Product Award’ uitgereikt. Die kwam er naar aanleiding van een van de parallelsessies tijdens de namiddag, waarin er dieper werd ingegaan op het potentieel en de uitdagingen van de hedendaagse museumshop. De aanwezigen werden uitgenodigd om te stemmen. Uit de dertien inzendingen viel de keuze overtuigend op het mooie aanbod van het Museum Plantin-Moretus.

Iris Kockelberg, directeur van het museum, zei na afloop: “Deze prijs is echt een hele eer, ook gezien het de allereerste is die wordt uitgereikt. We waren al trots op onze museumwinkel en het aanbod, maar nu nog heel wat trotser. Hij [de award] staat nu te schitteren op de pers in de museumwinkel.”

Maar wat stuurde het museum precies in? Een aantal zeer verzorgde en verfijnde producten die in eigen huis gedrukt zijn. Dat is niet verwonderlijk, want drukken zit in het DNA van Museum Plantin-Moretus. De voorbije jaren investeerde het museum in de uitbouw van een kleine maar sfeervolle museumwinkel, met aandacht voor producten die gelinkt zijn aan het eigen collectieprofiel en de eigen identiteit. In deze museumwinkel stond ook een moderne, bruikbare pers. Die werd vooral buiten de museumuren gebruikt, voor samenwerkingen met hedendaagse kunstenaars.

Voor de recente lancering van het vernieuwde museum wilde de museumploeg het aanbod versterken en deze drukpers een actievere rol geven in de beleving van de bezoeker. En dus ging de ploeg op zoek naar een ontwerper/drukker die een dubbele rol zou krijgen. Om te beginnen: de ontwikkeling van nieuwe producten die beantwoorden aan het DNA van het museum. En ook minimaal zes ‘inloopworkshops’ kon organiseren voor bezoekers, wat een grote toegevoegde waarde zou geven voor de bezoekers.

De keuze van het Museum Plantin-Moretus viel op Kastaar, een Antwerps drukkersduo dat zich specialiseert in handgedrukte stationary. Zij ontwierpen in opdracht van het museum een merchandisinglijn en drukten deze nieuwe producten ook zelf. Hiervoor doken ze in de rijke collectie 16e-eeuwse letters en houtblokken van het museum en deden deze herleven in nieuwe, creatieve ontwerpen. Dit gloednieuwe aanbod bestaat uit onder meer bladwijzers, luxueuze postkaarten, zadenzakjes van vergeten groenten, keukenschorten en een eeuwigdurende kalender. Dat laatste product is het duurste voorwerp dat ze vervaardigen, met een prijs van 25 euro. De kalender ging tijdens het openingsweekend van het museum als zoete broodjes over de toonbank.

De selectie van de producten en de prijszetting van de producten werd in overleg met het museum bepaald. Ze vormen een sterke aanvulling op het andere aanbod – kinderproducten, toeristische producten en boeken - in de museumwinkel. De volgende maanden verzorgt Kastaar nog een aantal workshops in de winkel. Nadien wordt het traject geëvalueerd, en wordt ook bekeken welke producten voor langere tijd in het museumwinkelaanbod worden opgenomen.

Indien de balans positief is, start de nieuwe prijsvraag voor een volgend en wellicht andere creatieve insteek in de museumwinkel.

Meer weten over de oproep voor de Museum Product Award? Die vindt u elders op deze website. Deze prijs is een initiatief van FARO en ICOM Vlaanderen.

Roel Daenen