Lobbyen voor musea: een handleiding

Gebraden duiven vliegen niemand in de mond. Daar kan de cultureel-erfgoedsector van meespreken. We zullen dus hard moeten werken om steun te krijgen. Maar hoe doen we dat in een verkiezingsjaar zoals 2018? Juist, door te lobbyen. En daarbij komt de nieuwe handleiding van de Nederlandse Museumvereniging goed van pas.

Luttele maanden scheiden ons van de provinciale en gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. En in 2019 mogen we opnieuw stemmen voor het Vlaams, federaal en Europees niveau. Stuk voor stuk belangrijke momenten voor burgers én het cultureel erfgoed. We hebben nood aan sterke politici en beleidsmakers die overtuigd zijn van de waarde van dat cultureel erfgoed. Mensen die er rotsvast in geloven dat we collecties, tradities, getuigenissen echt nódig hebben om bij te dragen tot een humane en duurzame samenleving.

De vraag is, gesteld dat ze daar nog niet van overtuigd zijn: hoe krijgen we hen zo ver? Door te lobbyen, niets meer of minder. Hoe musea dat best aanpakken, legt de Nederlandse Museumvereniging uit in de pas gepubliceerde handleiding Handleiding Lobbyen bij de Gemeente 2018.

In het focusdossier van het jongste nummer van faro laten we (huidige) mandatarissen met een hart voor erfgoed aan het woord. U leest de getuigenissen van de schepenen van Borgloon, Gent, Geraardsbergen en Gooik tot Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Uitermate boeiend te vernemen hoe deze politici vechten voor het erfgoed in hun stad. Ze strekken tot voorbeeld. Maar dit wil niet zeggen dat deze of andere mandatarissen het makkelijk hebben. De portefeuille voor cultuur en erfgoed is immers – en, jammer genoeg, ook haast traditiegetrouw – een mager beestje. Dat maakt dat het ook voor hen soms echt een gevecht is om de waarde van dit domein aan te tonen. Kunnen wij hier als sector verandering in brengen? Is het mogelijk dat men voor ons door het vuur gaat?

Steun wordt verdiend

Het antwoord is ‘ja’. De redenering in deze Handleiding Lobbyen, is dat u de steun die u wil krijgen van de politiek moet verdienen. Het volstaat niet om van de daken te schreeuwen hoe belangrijk uw museum of uw erfgoed is. Nee, u moet zich eerder de vraag stellen voor welke uitdagingen uw gemeente of stad staat, en bekijken op welke manier uw museum aan deze maatschappelijke uitdagingen kan bijdragen. Draai de redenering dus om.

Kortom, u heeft ook een belangrijke opdracht. U zal een plan moeten uitwerken, een team moeten samenstellen, tijd moeten maken voor het lobbywerk en er echt in moeten investeren. Download de publicatie van de Museumvereniging en doe er uw voordeel mee.

In het artikel ‘Musea meer dan waard. Lobbyen in de praktijk’ in faro, leest u verder over het programma ‘Musea en Lobbyen’ van de Museumvereniging en de stages voor politici die men in dit kader organiseert.

Olga Van Oost