Musea in dialoog: dialoog in het museum

Dialoog

Kennis betekent volgens Neil Mercer (Professor of Education, University of Cambridge) niets als het niet wordt gedeeld met anderen. Dialoog is immers niet louter het uitwisselen van informatie, maar een sociale manier van denken. Op 15 april 2013 lichtte Mercer zijn ideeën toe, geïnspireerd op de Russische psycholoog Lev Vygotsky (Thought & Language, 1962) en Mikhail Bakhtin (The Dialogical Imagination, 1975).

Zoek een balans tussen monoloog en dialoog

Mercer raadt aan om een balans te zoeken tussen instructie (monoloog) en dialoog (interactie). Tijdens een monoloog kan de expert relevante kennis aanreiken en hoeven de luisteraars niet actief in te springen.

Daartegenover staat dat de luisteraars tijdens een monoloog passief blijven en geen vragen toevoegen. Wanneer de gids verkeerd begrepen wordt, blijft dit mogelijk onzichtbaar. Een dialoog biedt dan net wel de kans om in te spelen op vragen en interesses. De ontvangers kunnen zich een eigen idee vormen. Misvattingen komen tijdens een dialoog veel sneller naar boven.

In grote groepen echter is de dialoog moeilijk te hanteren en kunnen sommige dominante deelnemers de aandacht kapen. Wie weinig voorkennis heeft, blijft misschien op de achtergrond.  Mensen kunnen ook weigeren om een actieve rol op te nemen.

Objecten in de musea kunnen bronnen voor een dialoog vormen. Wat maakt een gesprek over een object/kunstwerk in een museum productief?

  • Iemand werpt een interessant idee of belangrijke informatie op.
  • Alle ideeën zijn waardevol, maar worden kritisch besproken.
  • Men vraagt elkaar naar gedachten, redenen, en die worden uitgesproken.
  • Mensen proberen naar elkaar toe te groeien, elkaar te begrijpen.
  • Deelnemers voelen dat ze vrijuit mogen spreken.

Hierdoor herinneren mensen zich een object veel beter en kunnen ze er meer betekenis aan geven. Zo  geeft u mensen de kans om te leren. Mercer noemt dit ‘interthinking’. We moeten mensen zo veel mogelijk aan het spreken krijgen. Want Mercer stelt: spreken stimuleert het denken, denken stimuleert het leren, en leren stimuleert opnieuw het spreken.

Hoe ziet iemand de wereld?

Om iemand te helpen leren, moet u proberen in te schatten hoe hij de wereld ziet. Dialoog kan helpen om andermans gedachten in te schatten. Daartoe raadt Mercer het volgende aan:

  • Expertkennis mag maar laat de vragen van uw publiek bepalen wat u vertelt.
  • Wees voorzichtig met vooronderstellingen betreffende de voorkennis van uw publiek.
  • Zoek een balans tussen instructie en dialoog.

Meer weten?

Katrijn Dhamers