Hoe geeft u feedback die plakt?

feedback

Van fouten kan je leren, van successen eveneens. Voorwaarde is wel dat goede en minder goede punten ook benoemd kunnen worden. Maar vaak ervaren we hoge drempels om feedback te geven. We vinden het een beetje eng, en vooral erg moeilijk. FARO helpt u graag met een basisschema en een workshop in het najaar.

De basis van feedback geven

Goede feedback verloopt volgens deze stappen:

  • Aanloop: maak oogcontact en begin eraan (draai niet om de zaak heen).
  • Benoem concreet en neutraal om welk gedrag het gaat. Dus niet: “Je maakt er een rommel van!” Wees daarentegen heel concreet: “Ik zie dat je die documenten niet goed klasseert”, of: “Ik merk dat je vaak niet telefonisch bereikbaar bent”.
  • Geef aan wat het effect is: “Daardoor verliezen we veel tijd om dingen terug te vinden”, of: “Zo kunnen dringende vragen niet snel genoeg beantwoord worden”.
  • Doe een voorstel. Zeg concreet wat je wel wil: “Ik wil dat je dit systeem hanteert”, of: “Ik wil dat je je telefoon doorschakelt naar je gsm”.
  • Laat een stilte vallen zodat de andere kan reageren. Luister.
  • Reflecteer eventuele emoties: “Ik zie dat je verbaasd bent”, of: “Dit komt hard aan, zie ik”.
  • Laat de ander een oplossing formuleren (geef eventueel zelf nog andere opties).
  • Maak afspraken voor de opvolging en bedank voor de oplossing.

Dit schema is gebaseerd op het boek  Alles wat je aandacht geeft groeit. De kunst van het transparant managen (Cora Smit m.m.v. Saskia Tjepkema, 2003). Daar vindt u ook ideeën voor complimentgesprekken en andere feedbacksituaties. U kunt dit boek ontlenen in de FARO-bibliotheek.

Workshop op 18 oktober 2018

Checklists met goede raad helpen, maar feedback geven houdt natuurlijk meer in. Ongetwijfeld heeft u vast veel meer vragen, want ook de non-verbale communicatie speelt een rol. Kijkt u de ander aan of niet? Gaat u zitten of staan? Wat doet u als de ander boos wordt of overemotioneel reageert?

Tijdens een boeiende workshop op 18 oktober laat Ingrid Crollet u proeven van goed feedback geven. Aan de hand van concrete oefeningen leert u hoe feedback echt blijft plakken. In de namiddag krijgt u tijdens een intervisie de kans de opgedane vaardigheden toe te passen op uw eigen situatie. Kortom: een onmisbare training voor iedereen die weleens feedback geeft aan medewerkers of vrijwilligers. Schrijf u snel in, want het aantal plaatsen is beperkt!

Benieuwd wie Ingrid Crollet is? Maak alvast kennis met haar in dit korte filmpje over feedback geven.

Jacqueline van Leeuwen
feedback
leiderschap
Workshop